Proiectul s-a aflat mult timp în faza incipientă și se pare că giganții franco-germani din industria de apărare Nexter, Thales, Krauss-Maffei Wegmann și Rheinmetall, încă nu reușesc să ajungă la un acord privind Eurotankul. Dezacordurile cu privire la unele alegeri tehnologice sunt arhicunoscute.
În iulie 2023, ministrul francez al apărării, Sébastien Lecornu, și omologul său german, Boris Pistorius, au decis să relanseze proiectul MGCS pe baze noi, prioritizând nevoile militare înaintea intereselor industriale.
Acest lucru s-a concretizat în aprilie prin semnarea unui protocol de acord privind arhitectura industrială a programului, bazat pe opt piloni pentru a asigura un echilibru între sarcinile companiilor franceze și germane implicate.
Cu toate acestea, ministerul german al apărării a avertizat că mai este un drum lung de parcurs înainte de implementare, deși o etapă importantă a fost trecută după câteva luni de negocieri.
De asemenea, cele patru mari industrii implicate – KNDS France (fost Nexter), Thales, KNDS Deutschland (fost Krauss-Maffei Wegmann) și Rheinmetall – trebuie să ajungă la un acord pentru crearea unei „societăți de proiect” care să faciliteze următoarea fază de studiu și demonstrație tehnologică. Însă, potrivit publicației franceze Opex360, aceste discuții nu au avansat la fel de repede cum se spera. Publicația franceză în citează pe Emmanuel Chiva, oficial al Ministerului Apărării de la Paris, în timpul unei audieri în Adunarea Națională a Franței, care a avut loc pe 23 octombrie.
Industria din Franța și Germania nu ajung la niciun acord privind Eurotankul, care e planificat să înlocuiască tancurile Leopard și Leclerc. Vor fi întârzieri
Cele patru grupuri „sunt în proces de creare a unei societăți. Aceasta a durat mai mult decât se anticipa, iar notificarea primelor contracte, așteptată la începutul anului 2025, va fi întârziată”, a spus Chiva.
În Germania, proiectul MGCS sau Eurotank nu este considerat o urgență, întrucât prioritatea actuală este tancul Leopard 2A8, care acumulează contracte de export. În schimb, în Franța, se ia în considerare extinderea duratei de utilizare a tancului Leclerc până în 2040, la 47 de ani după intrarea sa în serviciu, a adăugat Chiva.
Au mai exista însă și alte divergențe în ceea ce privește proiectul, între francezi și germani. Spre exemplu după cum s-a dovedit ulterior, Franța dorește un tanc care să fie uşor transportat pe cale aeriană, de fapt, un vehicul blindat ușor, dar Germania vrea un descendent pentru Leopard 2 - un tanc greu.
Ce știm despre Eurotank. Câteva date tehnice
Designul Eurotank este unic și constă într-un echipaj de patru persoane, cu doi oameni în turelă, inclusiv un comandant de tanc și un artilerist, și doi oameni în față, inclusiv un șofer și un operator a sistemelor de luptă.
Eurotank este înarmat cu un tun cu țeavă lisă L52 de 120 mm, capabil să tragă toate tipurile de proiectile NATO standard de 120 mm, conectat la un sistem de încărcare automată cu 22 de proiectile. Armamentul secundar al Eurotank include o mitralieră coaxială de 12,7 mm montată în stânga armamentului principal.
De asemenea, pe turela tancului este instalată o staţie de arme controlată de la distanţa care dispune de o mitralieră de 7,62 mm montată în partea stângă față. Partea din spate a turelei este echipată cu un tun automat de 30 mm numit ARX 30, dezvoltat tot de compania franceză Nexter System.
Turela Eurotank a fost proiectată pentru a oferi capacitatea de a integra noul concept de tun și muniție ASCALON, care constă într-o nouă generație de sisteme de armament de 140 mm.
În ceea ce privește protecția, Eurotank este echipat cu blindaj pasiv și activ de ultimă generație, precum și cu sistemul de protecție activă TROPHY APS (Active Protection System) și E-LAWS LWS (Laser Warning System) de producție israeliană, dezvoltat de compania israeliană Elbit Systems.
Utilizând șasiul tancului Leopard 2, Eurotank are un nivel ridicat de mobilitate pe teren accidentat și poate atinge o viteză maximă pe șosea de 65 km/h. Tancul este propulsat de un motor german MTU 883 EPP care dezvoltă 1.500 CP și are o autonomie maximă de croazieră de 460 km.
Eurotank are o greutate de luptă de 61,5 tone, o lungime de 10,45 m, o lățime de 3,85 m și o înălțime de 3,24 m.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News