Siria a început să permită navelor comerciale civile să intre în portul Tartus, în timp ce încă interzice prezența navelor de război rusești, arată grupul de monitorizare Vântul Crimeii.
Din datele publice aflate la dispoziție rezultă că, în prezent, escadra rusă din estul Mării Mediterane are următoarea componență:
- fregata Amiral Golovko (456) a Flotei ruse de Nord;
- fregata Amiral Grigorovici (494) a Flotei ruse din Marea Neagră;
- nava de desant Ivan Gren (010) a Flotei ruse de Nord;
- nava de desant Alexander Otrakovsky (031) a Flotei ruse de Nord;
- petrolierul Vyazma (275) al Flotei ruse de Nord;
- petrolierul Yelnya al Flotei ruse din Marea Baltică;
- nava de cercetare electronică Kildin a Flotei ruse din Marea Neagră.
Nava de cercetare oceanografică Yantar, aflată în ultima perioadă în Marea Mediterană a părăsit regiunea pe 17 ianuarie, când a tranzitat Strâmtoarea Gibraltar și a ieșit în Oceanul Atlantic. Începând din 15 ianuarie, nava a operat în zona în care cargoul rusesc Ursa Major s-a scufundat pe 24 decembrie.
După cum se poate observa, pentru prima dată după mai mulți ani de activitate în estul Mării Mediterane, în compunerea Grupării navale operative a Forțelor Navale ale Federației Ruse nu se mai află niciun submarin diesel-electric. Ultimul dintre acestea, submarinul Novorossiysk al Flotei ruse din Marea Neagră a părăsit regiunea în luna decembrie, îndreptându-se către Marea Baltică. Nici până acum, partea rusă nu a anunțat dacă submarinul a fost retras din cauza unor probleme tehnice sau a dificultăților în ceea ce privește utilizarea bazei navale din Tartus după răsturnarea de la putere a președintelui Assad.
Practic, escadra rusă din Marea Mediterană a rămas cu două nave de luptă principale, respectiv fregatele Amiral Golovko și Amiral Grigorovici, ambele fiind purtătoare de rachete de croazieră de tip Kalibr. În plus, fregata Amiral Golovko a Flotei ruse de Nord poate să întrebuințeze și noile rachete hipersonice Zircon.
Pe lângă acestea, din grupare mai fac parte două nave mari de desant sosite de la Flota de Nord pentru evacuarea activelor rusești din Siria. Deocamdată însă, nu a fost obținut acordul noilor autorități siriene pentru intrarea în portul Tartus, iar navele dau deja “semne de oboseală”. Astfel, se pare că nava de desant Alexander Otrakovsky din clasa Ropucha are mai multe probleme tehnice, care vizează sistemul de desalinizare a apei și scurgeri din două rezervoare de combustibil.
În condițiile în care nava nu poate andoca în portul Tartus pentru reparațiile necesare, se pune întrebarea cât timp mai poate rămâne pe mare cu rezerve limitate de combustibil și apă.
De asemenea, în largul coastelor Siriei continuă să rămână în așteptare și cargourile Sparta și Sparta II, care au fost aduse în zonă pentru evacuarea trupelor ruse prezente pe teritoriul sirian.
Deși inițial noile autorități de la Damasc au anunțat că există interes pentru menținerea bazelor militare principale ale Federației Ruse din Siria, respectiv baza navală de la Tartus și baza aeriană de pe aerodromul Hmeimim, lucrurile nu par deloc să meargă în această direcție. În aceste condiții, este posibil ca, în urma presiunilor occidentale, reprezentanții noii puteri siriene să decidă renunțarea la prezența militarilor ruși în țară și să ceară plecarea acestora din Siria.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News