În prezent, se desfășoară teste pentru a se stabili dacă puntea de decolare/aterizare este suficientă de rezistentă pentru acest tip de misiuni, potrivit publicației online Defense News.
Nava a fost concepută să îndeplinească două categorii mari de misiuni. Prima este de a transporta și debarca o forță de atac, iar cea de-a doua de a asigura sprijin aerian, prin ambarcarea la bord a avioanelor de luptă care pot decola și ateriza pe distanțe foarte scurte.
În 2015, la data semnării contractului de construcție, se preconiza că nava de luptă ”Anatolia” va transporta șase avioane F-35B Lightning II, patru elicoptere de atac T-129 ATAK, opt elicoptere de capacitate mare, două elicoptere S-70B Seahawk și două avioane fără pilot (UAV).
După ce Turcia a cumpărat din Rusia complexele de apărare antiaeriană S-400, SUA au refuzat să furnizeze Turciei avioanele stealth multirol F-35.
Construcția portavionul ușor ”Anatolia” a început pe 30 aprilie 2016. În septembrie 2017, Turcia a anunțat că va cumpăra rachetele S-400 din Rusia, iar SUA au reacționat imediat, făcând presiuni asupra Turciei să renunțe. În 2019, primele sisteme S-400 au ajuns în Turcia, iar SUA au pus problema eliminării Turciei din programul F-35, fapt care s-a concretizat în 2020.
Astfel, guvernul de la Ankara a fost nevoit să adapteze, din mers, ultimele caracteristici tehnice ale navei, deoarece turcii pregătiseră puntea navei specific pentru aeronavele F-35.
„Pentru ca UAV-urile să poată decola și ateriza pe portavioane, structura lor trebuie să fie puternică, deoarece sunt supuse unor șocuri G foarte mari. Ne propunem să dezvoltăm un nou UCAV [vehicul aerian de luptă fără pilot] care va ateriza cu succes și va decola pe LHD Anadolu, într-un an”, a declarat CEO-ul producătorului de drone Baykar, Haluk Bayraktar, într-un interviu recent.
Ismail Demir, președintele Industriei de Apărare a Turciei, a precizat la rândul său că firmele turcești, inclusiv Baykar, au început deja să lucreze la proiectarea unor UAV-uri pentru a transforma ”Anadolu” într-un portavion de drone.
În această configurare, cel puțin 10 drone de luptă ar putea fi utilizate simultan în operații și integrate într-un centru de comandă și control aflat pe navă. După finalizarea proiectului, între 30 și 50 de drone Bayraktar TB3, cu aripi rabatabile, vor putea ateriza și decola folosind puntea portavionului ”Anadolu”, a adăugat Demir.
Oficialii turci nu au dat detalii despre proiecte, dar cel mai probabil, se așteaptă ca UAV-ul care va echipa nava de luptă ”Anatolia”, va fi noul model, Bayraktar–TB3, derivat din Bayraktar-TB2, care a confirmat în acțiuni de luptă. Se estimează că, noua dronă va fi mai mare și va avea o capacitate utilă crescută.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News