În plus, industria americană de armament încă resimte efectele crizei Covid-19, inregistrand probleme persistente în lanțul său de aprovizionare și o lipsă de forță de muncă. De aici și scăderea cu 7,9 % a vânzărilor la nivel global în 2022.
Acestea fiind spuse, SIPRI estimase că acest „gol de aer” ar fi temporar, având în vedere că multe comenzi au fost inaintate după începerea războiului din Ucraina. Ultimul studiu pe care SIPRI tocmai l-a publicat confirma acest aspect. De fapt, în 2023, vânzările primelor 100 de companii de armament au crescut cu 4,2%, ceea ce inseamna 632 de miliarde de dolari.
„Creșterea cifrei de afaceri a fost observată în toate regiunile, cu creșteri deosebit de pronunțate pentru companiile cu sediul în Rusia și Orientul Mijlociu. În plus, companiile care nu se află în fruntea clasamentului au răspuns mai rapid noilor cereri legate de războaiele din Gaza și Ucraina, de tensiunile în creștere din Asia de Est și de programele de reînarmare din alte părți ale lumii”, subliniază SIPRI.
Cu toate acestea, nu toți producătorii au beneficiat de această creștere: 25% dintre ei și-au văzut chiar vânzările scăzând în 2022. Acesta este cazul companiilor Lockheed-Martin și Raytheon din Statele Unite, dar și Airbus din Europa. Acest lucru se datorează parțial faptului că aceste companii produc sisteme de arme complexe, care necesită termene de execuție mai mare.
„Companii mari precum Lockheed Martin și Raytheon, care produc o gamă largă de arme, se bazează adesea pe lanțuri de aprovizionare complexe. Acest lucru le face vulnerabile la provocările cu care încă se confruntă aceste lanțuri în 2023”, explică Nan Tian, director al programului Sipri privind cheltuielile militare și producția de armament. „Acesta este în special cazul sectoarelor aerospațial și al rachetelor”, a precizat Tian.
Oricum ar fi, din cele 41 de companii americane din acest „top 100”, 30 și-au văzut cifra de afaceri în creștere în anul 2023. Vânzările producătorilor cu sediul în Statele Unite au atins 317 miliarde de dolari [o creștere de 2,5%].
În ceea ce privește vânzările cumulate ale celor 27 de producători europeni din „top 100”, acestea au totalizat 133 de miliarde de dolari (în creștere cu doar 0,2%) anul trecut. Aceasta este „cea mai mică creștere înregistrată în orice regiune la nivel mondial”, notează SIPRI. Cu toate acestea, subliniază că, deoarece majoritatea dintre acestea produc „sisteme de arme complexe”, ele „au muncit în principal pe contracte mai vechi în 2023 și vânzările lor pentru anul respectiv nu reflectă, prin urmare, afluxul de comenzi”. Britanicii (cu aproximativ de miliarde) și francezii (25,5 miliarde) s-au descurcat cel mai bine.
Este demn de remarcat faptul că firma germană Diehl Defence a reușit să ajungă pe primul loc, în special datorită sistemului de apărare aeriană IRIS-T SLM. Anul trecut, vânzările sale au crescut cu aproape 30 %.
Luând în considerare trecerea la o „economie de război”, cifra de afaceri a celor doi principali producători de armament din Rusia - Rostec și USC - a crescut semnificativ (cu peste 40%), ajungând la un total de 25,5 miliarde de dolari. Este probabil mai mult decât atât, deoarece datele pentru multe companii rusești nu mai sunt disponibile.
„Datele oficiale privind producția rusă de armament sunt puține și controversate, dar majoritatea analiștilor cred că producția de echipamente militare noi a crescut semnificativ în 2023, în timp ce arsenalul existent al Rusiei a beneficiat de o amplă reînnoire și modernizare”, explică Nan Tian.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News