Imagini rare de pe front (Video): Un F-16 al Ucrainei, surprins într-o misiune de atac la joasă înalțime, având bombe ghidate GBU-39 SDB

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
O captură de ecran dintr-un material video, care prezintă un avion F-16 ucrainean în misiune. Sursa foto: X.
O captură de ecran dintr-un material video, care prezintă un avion F-16 ucrainean în misiune. Sursa foto: X.

În urmă cu câteva zile, pe reţele de socializare, au apărut imagini cu ceea ce pare să fie surprinderea unui avion F-16AM Fighting Falcon al Forțelor Aeriene Ucrainene în timpul unei misiune de atac, efectuând o trecere la joasă altitudine. Acestea sunt primele imagini cu un F-16 ucrainean care poartă o încărcătură completă de bombe ghidate GBU-39 SDB.

Materialul video, care a circulat pe platformele de socializare, este o dovadă clară a modului în care au evoluat capacitățile de luptă ale forțelor aeriene ucrainene în contextul contracarării agresiunii militare ruseşti.

Avionul F-16AM, o variantă a renumitului F-16 Fighting Falcon, poate fi văzut pentru o fracţiune de secundă zburând la joasă latitudine, cel mai probabil într-o zonă aflată în apropierea liniei de front.

Această manevră tactică este adesea utilizată de piloţii ucrainenii, indiferent de tipul de aeronavă de luptă utilizat, pentru a evita să fie detectaţii de radar și pentru a crește precizia lansării bombelor ghidate, cum ar fi GBU-39 Small Diameter Bomb (SDB).

Imaginile arată un F-16 având aripile încărcate cu bombe SDB. Trecerea la joasă înălțime din videoclip a făcut probabil parte dintr-o ieșire operațională menită să demonstreze atât abilitatea pilotului, cât și pregătirea aeronavei pentru scenarii de luptă.

Aceste bombe, cunoscute pentru precizia lor, reprezintă o îmbunătățire semnificativă a arsenalului de care dispune Ucraina. Fiecare bombă GBU-39 este concepută pentru a lovi țintele cu mare precizie, chiar și în condiții meteorologice nefavorabile, datorită sistemului său de navigație inerțială asistat de GPS.

Precizia bombei se datorează în special unui sistem sofisticat de ghidare care combină GPS-ul cu un sistem inerțial de navigație (INS), asigurând precizia chiar și în condiții în care semnalele GPS ar putea fi bruiate sau întrerupte.

Această abordare dublă de ghidare oferă o eroare circulară de aproximativ 5-8 metri, ceea ce înseamnă că bomba lovește foarte aproape de ținta dorită.

Integrarea acestor muniții pe avioane F-16AM demonstrează o remarcabilă performanță de adaptare militară. Proiectată inițial pentru aeronavele NATO, GBU-39 a fost adaptată pentru a fi utilizată pe F-16, sporind capacitățile de atac ale aeronavei. Această realizare nu numai că consolidează poziția de apărare a Ucrainei, dar semnalează, de asemenea, o aprofundare a cooperării militare între Kiev și Washington.

În august 2023, Statele Unite au dat undă verde pentru transferul avioanelor F-16 către Ucraina, marcând un moment crucial în strategia sa de menținere a sprijinului militar pentru această țară. Danemarca și Țările de Jos au răspuns rapid, anunțând că vor conduce o coaliție internațională pentru instruirea piloților ucraineni și livrarea avioanelor.

Danemarca a planificat inițial să furnizeze șase avioane F-16 până la sfârșitul anului 2023, dar acest termen a fost amânat cu aproximativ șase luni, primul lot urmând să ajungă în Ucraina în primăvara anului 2024. Danemarca s-a angajat să doneze în total 19 avioane cu reacție, livrările fiind programate până în 2025.

Norvegia, un alt stat membru NATO, s-a angajat inițial să furnizeze două F-16, dar ulterior a mărit acest număr la șase, livrările urmând să înceapă în 2024. Belgia a promis un total de 30 de F-16, deși calendarul de livrare a fost condiționat de înlocuirea flotei proprii cu F-35, ceea ce a condus la întârzieri. Până la sfârșitul anului 2024, Belgia nu livrase încă niciun F-16 din cauza acestor provocări logistice.

La sfârșitul lunii iulie 2024, Ucraina a primit oficial primul său lot de avioane F-16, ministrul de externe lituanian Gabrielius Landsbergis confirmând livrarea, descriind-o ca „un alt lucru imposibil care s-a dovedit a fi total posibil”. Numărul exact de avioane din această livrare inițială nu a fost dezvăluit, dar s-a menționat că Ucraina ar fi primit mai mult de o escadrilă până la sfârșitul anului 2024.

În ciuda acestor livrări, experții avertizează că avioanele F-16 nu sunt un panaceu pentru provocările militare ale Ucrainei. Acestea oferă capacități sporite de apărare aeriană, dar nu se așteaptă să schimbe de unul singur echilibrul conflictului, din cauza forței aeriene substanțiale a Rusiei și a sistemelor sofisticate de apărare aeriană.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
NoMy - smt4.5.3
pixel