Publicația DefenseRomania a fost prezentă la eveniment și a discutat cu reprezentanții Airbus despre elicopterul multirol H145M, propus de francezi pentru forțele armate române.
Propunerea H145M face parte din oferta Airbus pentru România, în care se regăsește și elicopterul greu H215M.
H145M, folosit în misiuni de atac
H145M, foto: Airbus
H145M este un multirol cu unele avantaje clare: O aeronavă versatilă, cei de la Airbus numind elicopterul „briceagul elvețian”.
Elicopterul e folosit în mai multe state din regiune, precum Serbia sau Ungaria, în timp ce Germania a preluat o comandă inclusiv pentru Forțele Speciale.
În plan general, H145M este operat sau este comandat de Ungaria (20) Germania (15), Serbia (9), Forțele Navale Thailandeze (5), Luxemburg (2)
Cu o greutate maximă la decolare de 3,7 tone, H145M combină puterea, performanța și agilitatea. Una din marile avantaje este faptul că elicopterul este extrem de manevrabil și stabil, testele din România demonstrând acest lucru.
Misiunile posibile includ recunoașterea armată, ISTAR (informații, supraveghere, reperarea țintelor, recunoaștere), comandă și control, suport pentru trageri la sol, atac, război antitanc, escortă, transport tactic, MEDEVAC și CASEVAC. H145M poate, de asemenea, să fie transportat în diferite avioane de transport militar (cum ar fi A400M sau C-17 Globemaster) și este „pregătit pentru misiune” la numai două ore după aterizare.
HForce, un mare avantaj al H145M
Cu toate că e un multirol, sistemul HForce de care dispune H145M îi permite acestuia să „se ia la trântă” cu elicopterele specializate în misiuni de atac.
Sistemul HForce crește capabilitățile H145M pentru misiuni. Potrivit celor de la Airbus, HForce oferă un computer de misiune multifuncțional și o gamă largă de armament (aer-aer, aer-sol, balistice sau ghidate) pentru a răspunde oricărei nevoi operaționale. Această soluție avansată din punct de vedere tehnic ia în considerare diferitele aspecte ale preciziei de tragere: reculul armei, centrul de greutate, garda la sol și separarea vehiculului. Mai mult decât atât, trăgătorul și pilotul pot împărtăși informații prin intermediul căștilor lor, așa cum ar face într-un elicopter de atac, asigurând astfel o acuratețe de tragere extrem de eficientă, obligatorie atunci când oferă suport la trageri trupelor aflate în luptă.
Totodată, H145M dispune de protecție antibalistică și poate fi echipat cu armament balistic sau rachete dirijate și nedirijate. Armamentul ghidat este în curs de dezvoltare.
H145M poate fi dotat cu echipamente de misiune care includ un tun montat pe ușă și capacitate de armare externă, sisteme C4I precum și avionică militară pentru comunicații, navigație și managementul zborului.
Prețul H145M, asul din mâneca Airbus
H145M, foto: Airbus
Un alt aspect pe care cei de la Airbus ni l-au subliniat a fost disponibilitatea H145M care atinge 95% la nivel global.
Însă ceea ce poate fi un „glonț de argint” în competiția pentru elicopterele Armatei, o reprezintă prețul elicopterului. Totodată, Airbus ne-a dat asigurări că mentenanța H145M, dacă elicopterul va fi ales de România, se va face în țara noastră. Mai mult, personalizarea lui în funcție de solicitările Armatei, se va face tot în România.
Desigur, DefenseRomania a ridicat întrebarea avantajelor pe care multirolul H145M le are în comparație cu un elicopter de atac specializat.
Răspunsul companiei a fost că H145M se ridică în ceea ce privește performanțele la nivelul elicopterelor de atac, dar vine cu un cost mult mai mic, atât ca preț de achiziție, cât și ca mentenanță. Spre exemplu, cu banii pentru un elicopter de atac specializat pot fi achiziționate două sau chiar trei H145M. Și mai apoi se ridică întrebarea, de câte ori vor fi folosite în misiuni de atac aceste elicoptere.
În fond, ceea ce Airbus spune e corect. Acum depinde foarte mult și de ceea ce își dorește Armata României de la elicopterele militare. Probabil că decizia finală va fi luată ca urmare a acestei evaluări și a strategiei de viitor. Depinde ce își dorește Armata și pentru ce tip de misiuni își dorește să folosească aceste elicoptere.
Specificații tehnice H145M
- Greutate maximă la decolare: 3,800 kg
- Motor: 2 motoare Safran Arriel 2E
- Dispunere interioară a scaunelor adaptabilă misiunilor
- Transport: 2 piloți + până la 10 soldați
- Atac: 2 piloți și sisteme de armament
- Cargo: 1 pilot + 6,03m3
- MEDEVAC: 2 piloți + până la 2 tărgi + până la 3 persoane - personal medical
- Performanță
* Viteza maximă: 143 noduri / 264 km/h, Viteza superioară de croazieră: 130 noduri / 241 km/h
* Raza de acțiune maximă: 637 km / 344 NM cu rezervor de combustibil auto-obturant
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News