În urma reuniunii Grupului de Contact pentru Apărarea Ucrainei, ala numitul ”Format Ramsein”, Ministerul Apărării al Suediei a confirmat că piloții ucraineni vor lua parte la „antrenamentul de familiarizare” cu avioanele de luptă suedeze JAS 39 Gripen.
Potrivit comunicatului Ministerului suedez al Apărării, Forțele Armate ale Suediei „vor fi instruite să efectueze instruire de familiarizare a piloților ucraineni și a personalului tehnic de aviație aferent pe aeronava JAS 39”.
Măsura face parte din cel de-al 12-lea pachet de asistență acordat de Suedia, al cărui punct principal este confirmarea că piloții ucraineni vor începe instruirea pe JAS 39 Gripen. Acest lucru ar putea însemna ca, în viitor, să fie transferate și avioane de luptă suedeze în Ucraina, cerute insistent de Kiev.
Aeronava Gripen a fost considerată una dintre cele mai realiste opțiuni pentru consolidarea Forțelor Aeriene ale Ucrainei datorită caracteristicilor sale de luptă și operaționale.
Este proiectată exact pentru acest tip de mediu de operare. Este optimizată pentru zboruri joase, electronicele sale sunt adaptate pentru a lupta împotriva rușilor și poate decolare și ateriza pe piste foarte scurte, chiar și pe autostrăzi.
Cine sunt principalii utilizatori de Gripen
Gripen - Forțele Aeriene Cehe
Publicația Defence-ua face o scurtă analiză a variantelor pentru furnizarea de avioane Gripen pentru Ucraina. Deși încă nu este clar cine ar putea trimite avioane Gripen, cei de la publicația Defence-ua spun că ”problema se poate rezolva”.
La acest moment, este greu de identificat de unde ar putea fi trimise aparatele de zbor, întrucât statele care le operează sunt fie într-o poziție geopolitică sensibilă (cum este cazul Suediei, ținută în șah cu aderarea la NATO; Cehia - cu un număr relativ mic de aeronave), fie au o atitudine cel puțin neutră față de agresiunea Rusiei în Ucrainei (a se vedea Ungaria, Africa de Sud sau Brazilia).
Suedia are un total de 96 de avioane Gripen, dar potrivit ministrului suedez apărării, toate sunt necesare pentru apărare și nu sunt o resursă transferabilă.
Alți operatori JAS 39 Gripen sunt Republica Cehă și Ungaria, cu câte 14 avioane date spre folosință, dar contractul de închiriere se va încheia în 2026, respectiv 2027.
Un alt operator Gripen este Brazilia, care a comandat 36 de avioane în noua versiune NG. Având în vedere poziția țării, s-ar putea să nu fie inclusă în lista candidaților, la fel ca Thailanda ce operează 12 avioane.
La rândul său, Africa de Sud deține 26 de aeronave, dar starea lor tehnică nu pare a fi una corespunzătoare. Oficialii sud-africani au declarat că aeronavele vor fi scoase din uz din cauza lipsei de fonduri pentru întreținerea lor.
Până atunci, F-16 rămâne soluția
Ministrul Apărării, Oleksi Reznikov, consideră că piloții ucraineni vor putea stăpâni F-16 mult mai repede decât în cele 6 luni standard. El crede că în 4 luni ucrainenii vor putea zbura pe avioanele occidentale.
Ofiacialul ucrainean subliniază că pregătirea tehnicienilor de la sol va dura cel puțin la fel de mult. ”Aceasta este o tehnică extrem de complexă. Aici este acest curs de pregătire, este mai lung de patru luni. Și, dacă avem piloți care vorbesc engleza și o învață mai repede, avem mai puțini ingineri și tehnicieni capabili să vorbească engleza", spuen Rexnikov.
În orice caz, ministrul spune că Ucraina nu va putea primi avioanele mai devreme de începutul anului 2024.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News