MiG-21 LanceR au fost catalogate ca fiind „sicrie zburătoare”. Avioanele sovietice au fost mult timp calul de bătaie al aviației militare române, ele fiind modernizate în programul LanceR.
Avioanele au fost retrase în mai 2023.
MiG-21 LanceR. Foto: MApN
Din 1990 și până azi s-au prăbușit 26 de aeronave MiG-21, ultima tragedie având loc în martie 2022.
La momentul retragerii mai erau în serviciu aproximativ 20 de MiG-21 LanceR. Ele au fost înlocuite de F-16 Fighting Falcon, generația a patra, care vor asigura totodată tranziția către F-35, generația a 5-a.
„Sunt avioane de generații diferite (n.r. - MiG-21 LanceR și F-16), constructiv diferite. Sunt avioane cu aerodinamică total diferită, ceea ce în multe cazuri face diferența. Proabil vă gândiți la incidența catastrofelor care au fost înregistrate de-a lungul timpului”, arată generalul (r.) de flotilă aeriană Laurențiu Simionescu.
„Fier de călcat” sau sicriu zburător? Aripa delta a MiG-21 LanceR și viteza mare inclusiv la aterizare nu ierta piloților greșeala
MiG-21 LanceR. Foto: MApN
Întrebat în cadrul podcastului Obiectiv EuroAtlantic, realizat de Tudor Curtifan la DefenseRomania, dacă e corectă eticheta de sicrie zburătoare, din perspectiva atât de deselor incidente în care au fost implicate MiG-21 LanceR, generalul (r.) Simionescu a explicat că MiG-21 LanceR era un avion care nu ierta pilotului greșeala, un avion cu aripă delta căruia viteza îi asigura portanța.
„E o realitate pe care specialștii au cunoscut-o dintotdeauna (n.r. etichetarea MiG-21 LanceR drept sicriu zburător). MiG-21 era un avion supersonic, cu aripă delta, unde viteza era principalul factor ce asigura portanța. În mediul intim i se spunea și „fierul de călcat” iar noi între noi piloții spuneam că se zboară cu o „țeavă”.
Avea o viteză mare inclusiv la aterizare ceea ce ridica probleme serioase. De asemenea în evoluții avea o aerodinamică care nu lăsa loc prea mult greșelilor. E foarte important mai ales când vorbim de instruire, ca aeronavele pe care se zboară să ierte pilotului greșelile inerente pe care le poate face în fazele inițiale. Pe de altă parte nimeni nu e sfânt. Orice pilot într-o circumstanță nefavorabilă poate comite o greșeală care nereparată corespunzător poate conduce la o catastrofă sau un accident”, a conchis generalul (r.) de flotilă aeriană Laurențiu Simionescu.
Urmărește integral ediția podcastului Obiectiv EuroAtlantic în care fostul comandant al Bazei 90 de Transport Aerian Otopeni analizează aviația militară a României, de la MiG-21 la F-16 și elicoptere
„Fierul de călcat” a fost retras. Avioanele MiG-21 LanceR au fost retrase din serviciu în mai 2023
MiG-21 LanceR. Foto: MApN
În anul 1992 Forţele Aeriene Române au iniţiat un program de modernizare a aparatelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne. Așa s-a născut MiG-21 LanceR.
România a retras din serviciu pe 15 mai 2023 avioanele MiG-21. Avioanele ar fi trebuit retrase de acum 10 ani, dar rămânerea lor în serviciu s-a prelungit ca urmare a întârzierii achiziției de F-16 Fighting Falcon.
În prezent avem două escadrile complete de F-16 Fighting Falcon iar o a treia va fi livrată anul acesta. În total 49 de avioane F-16 vor asigura tranziția către F-35, contract semnat pentru achiziția a 32 de astfel de aparate de generația a 5-a.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News