Și totuși, Lockheed Martin a surprins prin preț iar oferta pentru F-35A a fost alegerea Elveției.
Bugetul Bernei pentru programul Air 2030 a fost de aproximativ 6.6 miliarde de dolari, iar oferta celor de la Lockheed de aproximativ 5.5 miliarde de euro pentru 36 de aparate. Prețul de achiziție, mai mic decât cel planificat, fiind criteriul esențial pentru alegerea F-35, potrivit autorităților elvețiene.
F-35A a fost preferat în dauna avionului Rafale, produs de grupul francez Dassault, şi a modelului Eurofighter, construit de compania italiană Leonardo, cea britanică BAE Systems şi grupul Airbus și a F/A-18 Super Hornet, propunerea celor de la Boeing.
Francezii sunt dezamăgiți de alegerea Elveției. „Bătălia încă nu e câștigată”
Francezii de la Opex360 sunt de părere că F-35A nu este „cel mai potrivit avion pentru cerințele Forțelor Aeriene Elvețiene”. Sursa citată amintește că pe lângă faptul că Elveția are nevoie de avioane care să asigure în special misiuni de poliție aeriană, asupra F-35 planează și critici cu privire la costul ridicat al programului.
Sursa citată transmite că Elveția va trebui să investească o sumă substanțială în infrastructură pentru a putea opera F-35. Aceștia dau exemplul Belgiei unde investițiile în infrastructură s-au ridicat la aproximativ 300 de milioane de euro, belgienii achiziționând un număr apropiat de astfel de avioane, e vorba de 34 de aparate.
Francezii de la Opex citează editorialul unui jurnalist elvețian în publicația Le Temps care amintește că „bătălia nu e încă câștigată” deoarece achiziția trebuie aprobată de Parlament iar stânga elvețiană se opune puternic F-35. Trebuie menționat însă că editorialistul citat e un critic al alegerii F-35.
Ministrul francez al Apărării Florence Parly nu și-a ascuns dezamăgirea că Elveția nu a ales Rafale. Dezamăgiți sunt și cel de la Boeing și Airbus, ultimii dezvăluind că au propus o linie de asamblare în Elveția
Așa cum amintește sursa citată, Dassaul Aviation, care a propus Rafale, nu a comentat decizia Elveției. Boeing și Airbus s-au arătat însă dezamăgiți că Elveția nu a ales F/A-18 Super Hornet și respectiv Eurofighter.
În plus, Airbus a precizat că oferta depusă pentru Elveția era una personalizată și se adapta perfect nevoilor de poliție aeriană, cât și pe partea economică, fiind singurii care au propus o linie de asamblare completă a aeronavelor în Elveția. Airbus a mers mai departe și a precizat că argumentul de a alege F-35 datorită prețului din ofertă nu e „în concordanță cu experiența altor state” care au optat pentru F-35.
Florence Parly, ministrul francez al Apărării, în cadrul unui interviu pentru publicația elvețiană Le Temps, a subliniat suveranitatea Elveției cu privire la această decizie, dar a continuat: „Oferta pe care o propuneam, e vorba de Rafale, merita mult mai mult”. Ea a subliniat că din perspectiva cooperării militare foarte strânse dintre cele două state, Rafale ar fi fost mai potrivit.
„Nu vreau să predau lecții, dar cooperarea noastră militară (n.a. - dintre Franța și Elveția), dată fiind importanța frontierei noastre, justifica examinarea acestei probleme cu cea mai mare atenție”, a conchis, dezamăgită, Florence Parly.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News