Dezvoltarea unui avion de vânătoare de generația a VI-a în cadrul programului FCAS (Future Combat Air System), cu implicarea mai multor companii din Germania, Franța și Spania, precum și proiectul comun franco-german pentru un tanc de nouă generație (cunoscut și sub numele de EMBT), este din ce în ce mai puțin realist din cauza scepticismului tot mai mare pe care îl manifestă Parisul.
În raportul său privind bugetul pentru anul 2024, Comisia pentru Apărare din Senatului francez a ţinut să prezinte o serie de îndoieli cu privire la posibilitatea de a implementa aceste programe într-o perioadă de timp rezonabilă, scrie Defence Aerospace.
Raportul precizează în mod explicit că, în ciuda interesului pentru cooperarea în domeniul apărării cu Germania, nu există o sincronizare a programelor militare de modernizare pentru forţele armatele ale celor două state.
Există diferențe majore între armatele celor două state în definirea nevoilor de armament, interesele economice ale celor două industrii sunt competitive, iar producătorii de armament înșiși nu sunt foarte deschişi în ceea ce privește șansele de reușită a celor două programe militare - FCAS (Future Combat Air System) și MGCS (Main Ground Combat System).
În același timp, pentru Franța, anul 2025 va fi anul cheie pentru a lua o decizie strategică cu privire la înlocuirea tancurilor Leclerc, dar și în ceea ce priveşte avioanele Rafale.
Adică, Parisul vede acum corect problema că, investind în ambele proiecte, va avea un deficit de apărare, deoarece aceste noi echipamente militare sunt așteptate să fie operaţionale undeva în jurul anilor 2045-2050.
Doar începerea producției tancului ''MGCS'' este programată pentru 2040-2045. În același timp, nu este sigur că acesta va fi produs în serie, deoarece Berlinul a dat undă verde dezvoltării în paralel a unui înlocuitor pentru tancurile Leopard 2.
Acest program militar ar urma să fie coordonat de germanii de Krauss-Maffei Wegmann (KMW) și Rheinmetall, conglomeratul italian Leonardo, suedezii de la Saab și o companie spaniolă. Acesta este, de asemenea, un proiect care urmăreşte dezvoltarea de noi blindate pentru piaţa europeană, dar doar pentru Germania, Italia, Spania și Suedia.
În același timp, parlamentarii francezi au ridicat, în mod firesc, întrebări cu privire la finanțare, evaluarea riscurilor și metodele de dezvoltare pentru cele două programe militare.
Dar, principala problemă este că, dacă Franta decide să aştepte după programul MGCS, trebuie să extindem durata de viaţă pentru tancurile Leclerc până la mijlocul secolului XXI, ceea ce înseamnă că blindatele existente trebuie să fie modernizate la nivelul corespunzător, cu toate sistemele actualizate.
În ceea ce privește avionul de luptă FCAS, programul de dezvoltare a fost deja amânat cu 2 ani, iar primul zbor pentru primul prototip este programat în prezent pentru anul 2029. Acest lucru înseamnă că apariția sa sub forma unei aeronave care să fie produsă în serie este posibilă doar în orizontul de timp 2045-2050. Astfel, până atunci, se pune problema continuării operării și modernizării avioanele Rafale.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News