Kievul a cerut partenerilor săi să îi furnizeze avioane F-16 încă din primul an al războiului la scară largă, pentru a-și consolida flota de avioane, care, în rest, este formată din avioane de fabricație sovietică.
Deși Ucrainei i-au fost promise aproape 80 de avioane de către Țările de Jos, Belgia, Danemarca și Norvegia, formarea de noi piloți a fost considerată unul dintre principalele blocaje pentru extinderea capacităților F-16 ale Ucrainei.
Forțele armate franceze au scris pe X că ''programul de pregătire Alpha Jet' arată „sprijinul ferm acordat de Franța pentru efortul de război ucrainean”, dar nu au furnizat detalii suplimentare.
Ziarul francez Le Monde a relatat în iunie că Forțele Aeriene Franceze s-au angajat să instruiască 26 de piloți ucraineni.
Acest număr este semnificativ, deoarece Forțele Aeriene Franceze certifică de obicei aproximativ 30 de piloți pe an, după până la cinci ani de pregătire.
Programul a început în martie cu 10 piloți ucraineni, care se antrenează folosind aeronave Alphajet echipate cu un panou care simulează instrumentele din cabina de pilotaj a unui F-16, a precizat Le Monde.
De asemenea, un grup de piloți ucraineni a ajuns recent în România pentru a începe pregătirea pe avioane de luptă F-16, a declarat ministrul ucrainean al Apărării, Rustem Umerov, la 12 septembrie.
Alți piloți ucraineni au urmat cursuri de pregătire în SUA sau Danemarca, deși Copenhaga a declarat că nu va oferi instrucțiuni aviatorilor ucraineni pe teritoriul său după 2024.
După prăbușirea unui F-16, țările occidentale au dezbătut problema pregătirii în regim de urgență a piloților ucraineni
Prăbușirea unui avion de luptă F-16 în Ucraina a ridicat semne de întrebare cu privire la ritmul de pregătire a piloților ucraineni pentru utilizarea aeronavelor pe câmpul de luptă, a relatat Wall Street Journal (WSJ) pe 6 septembrie, citând oficiali americani și occidentali anonimi.
Statul Major al Ucrainei a confirmat la 29 august că avionul F-16, care fusese livrat recent și era operat de cel mai bun pilot ucrainean, Oleksii Mes, poreclit „Moonfish”, s-a prăbușit în timp ce efectua o misiune de apărare împotriva unui atac masiv cu drone și rachete rusești la 26 august. Mes și-a pierdut viața în urma accidentului aviatic.
Forțele aeriene ucrainene nu au anunțat încă cauza accidentului. O anchetă, cu implicarea Statelor Unite, este în curs de desfășurare.
Kievul nu a stabilit încă dacă avionul a fost doborât de Rusia sau de „focul prieten”, sau dacă o defecțiune mecanică a cauzat prăbușirea, au declarat oficiali americani pentru WSJ.
Unul dintre oficialii americani a susținut că o rachetă rusească a explodat în apropierea avionului F-16 cu puțin timp înainte ca acesta să dispară de pe radar, ceea ce ar fi putut să avarieze avionul sau să forțeze pilotul să efectueze o manevră la o altitudine prea joasă față de sol, ducând la prăbușire.
Pregătirea piloților ucraineni pe avioane F-16 a avut loc într-un ritm accelerat. Programul ucrainean de pregătire a piloților este în curs de desfășurare, însă „accidentul arată ce se întâmplă atunci când încerci să grăbești lucrurile”, a declarat pentru WSJ un înalt oficial din domeniul apărării, care nu a fost nominalizat.
Oficialii occidentali discută acum decizia Ucrainei de a utiliza avioanele pe câmpul de luptă la câteva săptămâni după sosirea primului lot, trimițând în misiuni de luptă piloți care au avut un număr limitat de ore de zbor pe avioane americane, a relatat WSJ.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News