Astfel de catapulte pentru decolarea aeronavelor sunt pe bază electromagnetică (EMALS - Electromagnetic Aircraft Launch System) și înlocuiesc vehicul sistem de propulsie de catapultare - cel prin abur.
Potrivit estimărilor, sistemul de catapultare electromagnetică va elibera o zonă importantă sub punte, numărul decolărilor va crește cu 25%, numărul de membri ai echipajului se va micșora cu 25%, iar în 50 de ani de viață ai portavionului, costurile operaționale se vor reduce cu 4 miliarde de dolari.
Se pare că Franța a decis implementarea acestor catapulte și pe viitorul portavion de ultimă generație care îl va „pensiona” pe Charles de Gaulle în 2038. Sistemele vor fi achiziționate din SUA și sunt identice cu cele utilizate de USS R. Gerald Ford, cel mai scump portavion și, totodată, cea mai scumpă navă de război construită vreodată.
Franța cumpără catapulte electromagnetice de 1.2 miliarde de euro din SUA pentru noile sale portavioane
Portavionul american USS Gerald R. Ford, sursă foto: US Navy
Publicația franceză Opex360 scrie că Agenția pentru Securitate și Cooperare în Apărare (DSCA) a emis un raport favorabil în care recomandă Congresului Statelor Unite ale Americii să accepte o potențială vânzare a două catapulte electromagnetice către Franța, plus a mai multor sisteme auxiliare pentru programul PANG prin care Marina franceză construiește un portavion de ultimă generație.
Potrivit sursei citate, care citează DSCA, valoarea contractului este estimată la 1.3 miliarde de dolari, adică aproximativ 1.2 miliarde de euro. Francezii amintesc că prețul e doar estimativ, așteptându-se la final să fie mai mic.
Încă din primăvara acestui an DefenseRomania a scris despre faptul că o delegație franceză s-a deplasat în SUA, unde francezii au avut „sursă de inspirație” portavionul american USS Gerald R. Ford. Delegația franceză, în luna aprilie, a fost și la bordul USS Gerald Ford, unde americanii au prezentat sistemele portavionului. E foarte posibil ca francezii să fi plănuit de mai mult timp echiparea noului portavion cu asemenea sisteme achiziționate din SUA.
Cert e că noul portavion francez va dispune de catapultă electromagnetică EMALS americană. Un sistem identic cu USS Gerald R. Ford, care însă a avut probleme cu EMALS. În fapt catapulta electromagnetică părea să fie „călcâiul lui Ahile” pentru portavionul american. Problemele cu acest sistem nou au început încă din 2017. Atunci, fostul președinte Donald Trump, după ce a inspectat nava, s-a arătat dezamăgit de noile sisteme de catapultare electromagnetică și a cerut revenirea la vechile sisteme implementate pe portavioanele din clasa Nimitz. Dar americanii par să fi rezolvat marea problemă a USS Gerald R. Ford.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News