Forțele Terestre ale SUA sunt în căutare de soluții antidronă: Vom organiza o competiție anul viitor pentru a ne uita la o nouă generație de rachete

Gheorghiță Orjanu |
Data publicării:

În condiții de egalitate ca număr de drone militare și al capabilităților oferite de ele, diferența pe acest segment al confruntării armate ruso-ucrainene a început să fie făcută, tot mai mult, de lupta antidronă, numită și lupta C-UAS (contra sistemelor aeriene fără pilot).

U.S. Army (Forțele Terestre ale SUA) fiind la curent cu cele mai amănunțite evoluții din războiul ruso-ucrainean bazat pe drone, caută soluții care să eficientizeze cât mai mult lupta C-UAS și, în același timp, să mențină în siguranță soldații americani care ar lupta în linia întâi într-un eventual conflict cu adversari cu o forță militară apropiată de cea a SUA.

Pentru anul 2025, U.S. Army are în vedere patru competiții legate de lupta C-UAS, dintre care  una este pentru alegerea unei rachete de generație următoare, potrivit generalului de brigadă Frank Lozano, ofițerul executiv al programului pentru rachete și spațiu al U.S. Army.

Deocamdată, serviciul lucrează cu rachetele interceptoare Coyote și Freedom Eagle (FE-1) de la Raytheon, respectiv BlueHalo, dar se pregătește să deschidă competiția.

Racheta C-UAS Coyote are o lungime 0,6 m cu o anvergură a aripilor de 1,473 m și este lansată de la o cutie pneumatică cu o viteză maximă de 130 km/h. Areo masă de 5,9 kg și distruge dronele prin efect cinetic sau  explodând în apropierea acestora și dispersând fragmente de explozie din focosul de 1,8 kg.

Pe 1 august, compania BlueHalo a finalizat cu succes etapele critice de dezvoltare a rachetei sale C-UAS de generație următoare - Freedom Eagle (FE-1). Toamna trecută, BlueHalo și-a dezvăluit racheta FE-1 ca răspuns la cererea guvernului SUA pentru o tehnologie mai avansată de rachete C-UAS.

Racheta depășește capabilitățile actuale ale altor arme privind letalitatea și raza de acțiune împotriva UAS-urilor din Grupul 3 (masa totală mai mică de 600 kg, altitudinea de zbor mai mică de 50 m și viteza mai mică de 460 km/h), potrivit BlueHalo.

„Există și alte companii care lucrează la interceptoare de tip C-UAS care ar putea avea, de fapt, o creștere a potențialului de a intercepta... rachete de calibru mare, precum și potențial rachete de croazieră”, a spus Lozano.

„Deci, vom organiza o competiție anul viitor pentru a ne uita la o nouă generație de rachete C-UAS”, a adăugat el.

Agenda anului 2025 va găzdui o competiție pentru găsirea unui sistem C-UAS portabil pentru soldații aflați în luptă. Limitările de putere sunt de obicei o provocare pentru sistemele de această dimensiune și pur și simplu nu este fezabil pentru soldații de pe câmpul de luptă să împingă un generator de 500 de kilowați, a spus Lozano.

Divizia 101 Aeropurtată a testat noi sisteme portabile, a adăugat el, iar feedback-ul a fost suficient de pozitiv pentru ca serviciul să lanseze o competiție anul viitor.

Soluțiile C-UAS portabile, numite și de mână, sunt de regulă non-cinetice sub forma sistemelor mici de detecție a semnalelor electromagnetice asociate cu dronele și bruierea acestora.

O a treia competiție va fi pentru un nou sistem de comandă și control de nivel tactic care să înlocuiască pe cel actual numit Forward Area Air Defense (FAAD), potrivit publicației Breaking Defense.

FAAD este considerat drept partea de manevră a Sistemului Integrat pentru Comanda de Luptă (IBCS) a protecției antiaeriene, iar U.S. Army caută un sistem mobil care să se conecteze mai întâi cu capabilitățile C-UAS, înainte de a adăuga și pe cele de apărare antiaeriană cu rază scurtă.

„Intenția va fi să începem cu ceva ușor de digerat, ușor de realizat, la care mulți din industrie să poată concura și să participe cu speranța de a câștiga un premiu”, a spus Lozano.

FAAD-C2 integrează SHORAD (apărarea antiaeriană cu rază scurtă de acțiune), C-RAM (apărarea împotriva rachetelor lansate de MLRS, proiectilelor de artilerie și de aruncătoare/mortiere) și C-UAS ( sisteme de aeronave fără pilot) atât ca detecție/avertizare cât și ca interceptare și determinare a punctului de origine a loviturii.

FAAD, fabricat de Northrop Grumman, este totuși un sistem avansat tehnologic care, împreună cu IBCS  va converge spre JADC2 (sistemul de comandă-control întrunit pe toate domeniile al Departamentului american al Apărării.

A patra și ultima competiție C-UAS, programată să înceapă anul viitor, constă în găsirea unui radar cu ecran plat pentru noul sistem C-UAS denumit prescurtat M-LIDS (Mobile-Low, Slow, Small-Unmanned Aircraft), care va montat  pe un singur vehicul.

U.S. Army folosește o configurație cu două vehicule bazate pe MRAP care include un radar Raytheon „foarte capabil”. Cu toate acestea, serviciul va face tranziția la configurația cu un singur vehicul Stryker și dorește să exploreze alte opțiuni radar de la companii precum Elbit și SRC, potrivit lui Lozano.

„[Organizăm] un concurs la care să chemăm toți vânzătorii pentru a avea o competiție și pentru a ne asigura că înțelegem care este situația în spațiul pieței și a oferi tuturor o oportunitate”, a adăugat el.

M-LIDS cuprinde un sistem de război electronic C-UAS; comanda și controlul apărării antiaeriene în zona tactică (FAAD-C2); cameră electrono-optică în infraroșu; stații radio cu protocol internet; senzori de găsire a direcției și radarul multi-misiune AN/TPQ-50. Include, de asemenea, un tun antiaerian de 30 mm.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel