Flota din umbră a Rusiei: Sancțiunile împotriva petrolului rusesc au creat o piață paralelă de 11 miliarde de dolari

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:

Impunerea de restricții asupra prețului petrolului rusesc de către țările occidentale a fost prima acțiune de acest fel împotriva unui mare producător de petrol. Deși sancțiunile împotriva Iranului și a Venezuelei sunt în vigoare de mult timp, măsurile care au fost impuse împotriva Rusiei în urmă cu un an - un embargo asupra livrărilor către UE și un plafon de preț de 60 de dolari pe baril - au remodelat radical arhitectura de transport și financiară a comerțului mondial cu petrol. Una dintre consecințe a fost dispariția virtuală a miliarde de dolari din cifra de afaceri a comerţului cu produse petroliere.

Înainte de războiul din Ucraina, transporturile cu petrol rusesc pe mare erau gestionate în principal de marii comercianți de mărfuri, precum Trafigura, Vitol și Gunvor. Acum, transportatorii ruși și ''flota fantomă'' creată în mai puțin de doi ani reprezintă peste 70% din petrolul livrat pe mare, scrie Bloomberg, care citeaza date pentru primele nouă luni ale anului 2023.

În același timp, o parte din sumele de bani rezultate in urma acestor livrări au început să intre în umbră: nu se știe cine îi primește - companiile petroliere rusești, bugetul, transportatorii, intermediarii sau altcineva.

Flota din umbră a Rusiei se referă la o rețea clandestină de nave, în principal petroliere, folosite de Rusia pentru a transporta petrol și produse petroliere, adesea încălcând sancțiunile internaționale. Estimată la aproximativ 600 de nave, această flotă s-a confruntat cu accidente, deversări de petrol și coliziuni, stârnind preocupări legate de mediu și reprezentând o amenințare la adresa siguranței maritime.

Măsuri recente ale UE vizează reducerea acestei activități ilicite, propunând o interdicție privind vânzările de petroliere către Rusia pentru a împiedica eforturile Moscovei de a ocoli sancțiunile. Extinderea rapidă a acestei "flote fantomă" a pus, de asemenea, la îndoială eficacitatea reglementărilor occidentale privind prețul petrolului, făcând din această situație o preocupare geopolitică.

Youtube video image

Astfel, potrivit datelor oficiale ale oficiilor vamale din India, care împreună cu China a devenit principalul cumpărător de petrol rusesc în locul țărilor europene, prețul mediu al acestuia în acest an la intrarea în porturile indiene este de 72 de dolari pe baril.

Acesta este cu 12 dolari mai mare decât prețul raportat la expedierea în porturile rusești, potrivit calculelor Kyiv School of Economics. Argus Media, care analizeaza datele economice din țările G7 pentru a monitoriza respectarea plafonului de preț, a înregistrat un decalaj similar începând cu luna martie.

În condițiile în care Rusia exportă aproape 3,5 milioane de bpd de petrol în acest an, aproximativ 11 miliarde de dolari se pierd de fapt pe ruta dintre Rusia și India. Bloomberg a numit-o "diferență de transport": "O parte din această sumă este destinată costurilor legitime de transport, dar aproape toți banii ajung la comercianți anonimi sau companii de transport necunoscute".

Transportul maritim costă între 4 și 5 dolari pe baril: prețurile citate de cercetătorii de la Kyiv School of Economics includ doar încărcarea într-un petrolier, costurile suplimentare fiind suportate de cumpărător (free on board, FOB). Restul reprezintă probabil veniturile fie ale Rusiei, fie ale structurilor legate de companiile sale petroliere.

 

Planul de sancțiuni, conceput ca o modalitate de a limita veniturile din petrol ale Rusiei

 

După introducerea embargoului european și a plafonării prețurilor, exporturile de petrol rusesc s-au împărțit pe mai multe piețe, potrivit unui studiu realizat de economiști care au avut acces la datele vamale rusești privind toate transporturile declarate. Aceștia consideră însă că motivul principal nu este pretul plafonat, ci embargoul U.E: transporturile din Orientul Îndepărtat către China au continuat ca înainte (prețul stabilit de ESPO pentru Orientul Îndepărtat a rămas întotdeauna cu mult peste prețul plafonat), dar exporturile din porturile vestice au suferit schimbări "dramatice": petrolul de acolo merge acum în principal către India, iar prețurile sunt adesea cotate sub plafon.

Politicile de aplicare a sancțiunilor trebuie să fie mai stricte, spune Eddie Fishman, cercetător senior la Columbia University’s Center on Global Energy Policy, care a fost implicat în trecut în elaborarea sancțiunilor împotriva Iranului și a Rusiei și care susține utilizarea unor sancțiuni secundare pentru a da forță măsurilor existente.

Planul de sancțiuni a fost conceput ca o modalitate de a limita veniturile din petrol ale Rusiei fără a provoca o creștere a prețurilor globale la energie. Un produs secundar a fost remodelarea arhitecturii financiare a comerțului petrolier și maritim într-un mod despre care unii experți spun că ar putea fi greu de inversat la sfârșitul conflictului sau după o eventuală ridicare a regimului de sancțiuni existent.

Aceasta a sporit temerile legate de o catastrofă ecologică și a lăsat ușa deschisă pentru ca aceste fonduri petroliere nevăzute să se întoarcă la Kremlin pentru a finanța conflictul din Ucraina.

,,Flota (n.r. de nave de tip petrolier) din umbră și alternativele la asigurările maritime occidentale nu sunt noi. Iranul le folosește de ani de zile. Acum, că un mare producător precum Rusia le folosește, ele au devenit mai răspândite", a declarat Eddie Fishman.

,,În absența unei acțiuni concertate pentru a face mai costisitoare utilizarea acestor alternative de calitate inferioară la serviciile occidentale, acestea vor crește și vor deveni o caracteristică structurală a comerțului mondial cu petrol", a mai precizat expertul.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel