E vorba de documente oficiale, rapoarte strict secrete prezentate în CSAT de MAI, SIE și SRI. DefenseRomania a analizat documentele care redau clar implicarea directă a Federației Ruse în alegerile prezidențiale din România, precum și mecanismul care au dus la acest rezultat. Redăm din raportul desecretizat al MAI, SIE și SRI:
SIE:
„Rusia a depus eforturi constate pentru accesarea unor categorii cât mai largi de audiență, prin extinderea infrastructurii online (portofoliul variat de canale de diseminare: vectori oficiali, formatori locali și rețele de troli) și diversificarea tehnicilor de răspândire a narativelor (pro-ruse, cu accentul pe distribuirea lor la nivel local (ex. coordonarea mesajelor, creșterea cantității și calității conținutului multimedia, inclusiv realizat prin intermediul softurilor de inteligență artificială; deturnarea și crearea de hashtagu-uri preponderent pe rețeaua X)
Se menține interesul Moscovei pentru creșterea șanselor candidaților proruși, de extremă dreapta, antisistem, „pacifiștilor” și reprezentanților mișcărilor naționaliste. În viziunea Kremlinului, extrema dreaptă europeană este receptivă față de Moscova și este pe un trend ascendent de popularitate.
Tehnici și proceduri: crearea și consolidarea unor rețele extinse de platforme online și canale/grupuri pe rețelele de socializare; dezvoltarea de rețele de sprijin/pro-Kremlin, care să acționeze ulterior ca vectori de promovare a narativelor ruse, cu accent pe formatori de opinie locali cu vizibilitate/viziuni eurosceptice; diversificarea metodelor de eludare a măsurilor occidentale; organizarea de evenimente culturale dedicate valorilor/politicilor ruse; scoaterea din context a unor declarații ale oficialilor european; alimentarea unor teorii conspiraționiste; fabricarea de conținut deepfake pentru defăimarea unor candidați incomozi.
România este percepută de centrii de decizie de la Moscova ca stat inamic (neprieten) iar potrivit datelor noastre, Moscova adoptă o politică de descurajare activă față de România. În viziunea Rusiei țara noastră: „Provoacă și amenință” securitatea Rusiei prin potențialul militar NATO și american găzduit, „vrea să-și rezolve problemele economice pe seama Rusiei” (problematica Tezaurului), reprezintă un concurent direct în R. Moldova”.
SRI:
„Ascensiunea acestuia (n.r. Călin Georgescu) în sondajele de opinie a fost determinată de o campanie coordonată de creșterea popularității, amplificată cu 2 săptămâni înainte de data scrutinului, în special pe platforma TikTok, care a reușit să îi asigure victoria în primul tur, cu 22.94%.
Călin Georgescu se afla la un nivel de notorietate foarte scăzut cu câteva săptămâni înainte de scrutin. În sondaje din perioada 30 octombrie - 5 noiembrie asupra intenției de vot, candidatul Călin Georgescu era cotat la sub 1%. În sondaje din perioada 15-20 noiembrie, acesta a fost clasat pe locul 6, cu 6.2% intenție de vot, iar la 20-21 noiembrie, sondajele îl cotau pe Călin Georgescu la 10.6%.
Rețeaua de conturi asociată direct campaniei lui Călin Georgescu a fost formată inițial din 25.000 de conturi la nivelul platformei TikTok, care au devenit foarte active cu două săptămâni înaintea datei scrutinului electoral. Campania de promovare a fost o organizare deosebit de bun, numărul urmăritorilor crescând semnificativ.
(...)
Prezintă o importanță deosebită faptul că nu au fost utilizate resurse tehnice comune și nu au fost observate adresa IP partajate (IP sharing). Concret, conturile de TikTok în cauză au avut alocate adrese IP unice, ceea ce denotă un mod de operare menit să îngreuneze activitățile de identificare a amplorii rețelei pe baza utilizării unei infrastructuri comune (aspect caracteristic rețelelor de boți).
Sistemele electorale au fost atacate cibernetic. Mai exact, unele platforme de hacking ”de sorginte rusă” și un canal privat de Telegram au publicat credențiale de acces asociate ”bec.ro”, ”roaep.ro” și ”registrulelectoral.ro”. Datele au fost obținute prin țintirea ”utilizatorilor legitimi” care aveau acces legitim cu user/parolă sau prin ”exploatarea serverului legitim”.
Călin Georgescu a beneficiat de un tratament preferențial la nivelul platformei TikTok, deoarece conținutul postat de acesta nu a fost marcat ca aparținând unui candidat, aspect ce a favorizat diseminarea în masă, videoclipurile publicate nefiind asociate oficial cu campania electorală.
Promovarea lui Călin Georgescu a fost realizată și de către Bogdan Peșchir, având cont de TikTok ”bogpr”. Peschir a donat peste un milion de eurp către alte conturi implicate în promovarea candidatului Călin Georgescu. Peșchir deține o companie de IT (Digital ON-RAMP Sollutions SRL) și este prieten si cunoscut cu Gabriel Prodanescu. Mai concret, Peșchir a fost angajat în două companii deținute de Gabriel Prodanescu (GLOBAYA FINTECH SRL și BitXatm Technology) care activează în domeniul criptomonedelor.
„În spate este o firmă foarte bună de digital marketing". Concluziile analizei SRI relevă următoarele:
- activitatea conturilor ar fi fost coordonată de către un actor statal, care ar fi utilizat un canal alternativ de comunicare pentru „rostogolirea” mesajelor pe platformă
- cei implicați în campania de promovare a celui în cauză dovedesc o cunoaștere foarte bună a politicilor de securitate ale TikTok, având know-how-ul necesar pentru eludarea acestora
- în spate este o firmă foarte bună de digital marketing
- creșterea conturilor nu a fost organică (similară unor evenimente virale natural), astfel că TikTok aprecizaă că, practic, sunt voluntari coordonați („mass guerilla political campaign” sau „forță brută de atac în cybersecurity).
- România, vizată de 85.000 de atacuri cibernetice având mod de operare al unui actor statal. Pentru aceste atacuri cibernetice au fost utilizate sisteme informatice din peste 33 de țări.
- au fost identificate canale de Telegram și Discord în care se punea la cale cum să se evite blocarea conturilor pe platformă. Nu s-a detectat o legătură directă între multiplele conturi de promovare , fiindcă activitatea se făcea din geolocații diferite.
MAI:
Direcția Generală de Protecție Internă din MAI a precizat că au existat campanii neetichitate ca atare. Peste 100 de influenceri (cu peste 8 milioane de urmăritori) au fost supuși unei acțiuni de manipulare.
În intervalul 13-26 noiembrie, campania a avut o creștere abruptă ajungând pe locul 9 mondial în topul trendurilor. Analiza indică situații similare cu cele întâlnite în Republica Moldova.
Influencerii au fost plătiți printr-o platformă dedicată micro-influencerilor, fondată de o o companie privată. Influencerii au fost remunerați pentru campanie, în funcție de numărul de urmăritori (400 de ron la 20.000 de urmăritori).
SIE precizează că Rusia are o istorie în a se interfera în procesele electorale din alte state. Kremlinul a comandat cercetări sociologice detaliate ale statelor țintă.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News