Context - Cum a ales Canada avioane F-35 Lighting II
Guvernul canadian a dat ieri undă verde pentru alegerea avionului de luptă F-35 ca înlocuitor preferat pentru avioanele de luptă CF-18, vechi de patru decenii, ale Forțelor Aeriene Regale Canadiene (RCAF).
Următorul pas în acest proces de achiziţie ține de începerea negocierilor cu producătorul american de avioane stealth, Lockheed Martin.
Decizia a reprezentat o schimbare majoră a politicii guvernului liberal canadian, deoarece în anul 2015 acesta se angaja să nu cumpere niciodată avioane F-35.
În 2010, guvernul canadian, format din Partidului Conservator, a anunțat că intenţionează să cumpere 65 de avioane F-35A. Cu toate acestea, când Partidul Liberal a câștigat alegerile din 2015, noul prim-ministru Justin Trudeau a promis să anuleze acordul și să reînnoiască clauzele.
În cele din urmă Canada a decis să achiziționeze 88 de aeronave F-35 construite în SUA, ca parte a unui proiect care se estimează că va costa între 15 și 19 miliarde de dolari. Criticii achiziției au remarcat, totuși, că întregul cost al ciclului de viață al avioanelor este estimat la 77 miliarde dolari.
Suedezii de la Saab acuză modul în care Canada a ales F-35 în detrimentul Gripen
Gripen E/F, Sursă foto: Saab.com
Ca urmare a acestei decizii, Saab a acuzat Ottawa de modul în care a ales F-35.
Președintele Saab Canada, Simon Carroll, citat de CTV News, a declarat în cadrul unei audieri în Parlamentul canadian că negocierile pe care Canada le poartă cu Lockheed Martin în prezent nu ar trebui să aibă loc, întrucât toate aceste detalii trebuiau deja stabilite în oferta pe care gigantul american a făcut-o Canadei.
Astfel, negocieri privind prețul, aspecte privind livrarea, implicarea industriei etc, ar fi trebuit stabilite înainte de alegerea câștigătorului, și nu după, acuză Saab.
Ca urmare a alegerii F-35, Gripen, aflat pe poziția secundă, va reintra în discuții doar în cazul în care discuțiile dintre Canada și partea americană pentru F-35 se blochează.
Publicația franceză Opex360, care analizează și ea achiziția, susține că din competiție s-au retras Eurofighter și Rafale care au refuzat să fie un fel de sparring partner pentru F-35.
Totuși, în pofida acestor aspecte, trebuie subliniat un lucru important: Canada a contribuit la programul Joint Strike Fighter prin care s-a dezvoltat F-35 Lighting II, ca partener industrial, chiar de la mijlocul anilor ’90. Între 1997 și 2021, investiția Canadei în programul Joint Strike Fighter s-a ridicat la 613 milioane USD.
Saab, dezamăgită că de 8 ani nu a reușit să vândă niciun avion în cea mai modernă versiune a Gripen
Poziția Saab în „bătălia pentru Canada” pierdută de Gripen vine în contextul în care compania suedeză nu a mai reușit să vândă niciun avion în aproape 8 ani.
La începutul lunii septembrie,compania suedeză SAAB a recunoscut că este profund nemulţumită de faptul că avionul JAS 39 Gripen nu a înregistrat un real succes la export, declarațiile fiind făcute chiar de Micael Johansson, președintele și directorul general al SAAB.
De aproape opt ani de zile compania SAAB se chinuie să vândă cea mai recentă versiune a avionului Gripen. Acesta a pierdut de multe ori în faţa lui F-35 în state care au derulat în ultimii ani programe de achiziţii pentru forţele lor aeriene.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News