În pofida faptului că F-35 rămâne cel mai tehnologizat avion de vânătoare pe care SUA se vor baza în următoarele decenii, F-22 Raptor e pentru mulți cel mai performant avion construit vreodată.
Raptor are o poveste interesantă. Dacă inițial SUA au dorit să achiziționeze 750 de avioane stealth de generația a V-a F-22, programul a fost sistat dintr-un cumul de factori, printre care costul ridicat, interzicerea vânzării externe și nu în ultimul rând pivotarea US Air Force în teatre de război în care prioritare au devenit operațiunile antiteroriste.
Programul F-22 a fost închis oficial în 2011, acum un deceniu
Programul F-22 Raptor a fost închis oficial în decembrie 2011. Au fost livrate 186 de aparate. Potrivit unei analize a Business Insider, doar 130 din cele 186 de avioane livrate au devenit și operaționale ai azi numărul aparatelor gata pentru operațiuni de luptă e cel mai probabil din două cifre. Asta în ciuda reputației F-22 la nivel mondial de a deține primul loc în topul celor mai performante avioane de luptă din lume.
Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene ale SUA a confirmat că viitorul acestei structuri de forță nu include și F-22 Raptor. Multă lume s-a întrebat de ce producția nu poate fi repornită în contextul în care primul avion de vânătoare F-15, construit de compania McDonnell Douglas, a zburat în iulie 1972, azi, Boeing dezvoltă versiunea modernizată F-15EX, numită oficial Eagle II. USAF intenționează să cumpere, în următorii 10-12 ani, 144 de avioane F-15EX.
Pe lângă factorul economic mai sus amintit, care a contribuit și la sistarea programului, sursa citată precizează că în momentul de față relansarea producției e imposibilă din cauza faptului că instalațiile de producție și lanțul de aprovizionare au fost „canibalizate„ de F-35.
F-35 a „canibalizat” linia de producție a F-22. Costul relansării producției celui mai bun avion din lume ar fi exorbitant
„Oricât de simplu ar putea suna repornirea programului F-22, adevărul este că relansarea liniei de producție pentru Raptor s-ar ridica probabil la același cost, sau chiar mai mare, decât dezvoltarea unui nou avion de vânătoare”.
Sursa citată precizează că în cazul în care americanii ar decide relansarea liniei de producție ar trebui să înceapă cam de la zero. „Lockheed Martin a canibalizat o mare parte din infrastructura liniei de producției a F-22 pentru a sprijini nivelul actual de producție al programului F-35”, precizează cei de la Business Insider.
Linia de producție a F-22 e „moartă” de aproape un deceniu. Într-un raport prezentat Congresului în 2017, s-a estimat că reluarea producției F-22 ar costa SUA aproximativ 50 de miliarde de dolari. Și acest lucru doar pentru a dezvolta încă 194 de aeronave.
Sigur că revenirea la F-22 nu e imposibilă, cu suficiente fonduri orice e posibil, însă ea nu este rentabilă, chiar dacă vorbim de cel mai performant avion din lume, concluzionează analiza citată.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News