F-22, considerat de mulți cel mai performant avion de luptă, e de acum și mai letal. SUA testează tehnologii de generația a 6-a pe Raptor

Gheorghiță Orjanu |
Data publicării:
F-22, sursă foto: US Air Force
F-22, sursă foto: US Air Force

Forțele Aeriene americane testează cu succes pe avionul F-22 o tehnologie care este destinată sistemului de generația a șasea NGAD (Next Generation Air Dominance). Este vorba despre o serie de sisteme secrete de senzori care vor crește utilitatea aeronavei și ar putea astfel duce la prelungire duratei sale de viață.

„Echipa F-22 lucrează foarte mult la executarea unei foi de parcurs de modernizare a senzorilor avansați, conectivitate, arme și alte capabilități”, a declarat generalul de brigadă Jason D. Voorheis – ofițer executiv al programului ”avioane avansate și de luptă”, în iulie, la o conferință privind ciclul de viață al tehnicii militare.

 „Echipa Raptor a efectuat recent șase teste de zbor pentru a verifica senzori avansați”, a spus Voorheis, iar serviciul intenționează să facă un efort rapid de prototipare pentru a-i aduce pe avion, a spus el. „Executăm acest lucru cu succes și asta va duce la... o implementare rapidă în viitorul apropiat”, a declarat Voorheis, citat de publicația Air&Space Forces.

Oficialii serviciului au precizat că, de anul trecut se testează pe F-22 sisteme avansate de căutare și urmărire în infraroșu (IRST), care pot include și alți senzori. Noile sisteme IRST vor extinde capacitatea F-22 de a detecta aeronave stealth.

 

F-22 ar fi trebuit retras în jurul 2030, dar acum se pregătește pentru anii 2040

 

2. F-22 Rapto... (f-22-lockheed-martin_24487800.jpeg)

F-22 Raptor, photo source: Lockheed Martin

După ce în urmă cu câțiva ani liderii Forțelor Aeriene au spus că F-22 se va retrage, probabil, în jurul anului 2030, în ultimele luni oficialii au renunțat brusc la această idee, Voorheis precizând chiar că  „din perspectiva apusului avionului F-22, nu am o dată pentru el."

„Ceea ce pot să vă spun este că suntem extrem de concentrați pe modernizare pentru a susține, atâta timp cât este necesar, acea capabilitate de luptă care asigură superioritatea aeriană într-un mediu extrem de contestat”, a adăugat el.

Aceasta este o schimbare notabilă față de 2021, când șeful de stat major, generalul Charles  Brown, și-a dezvăluit planul său pentru avioanele de luptă „4+1” care prevedea ca F-22 să fie înlocuit de NGAD în jurul anului 2030, păstrând în același timp F- 35, F-15E și EX și F-16. „Plus 1” a fost A-10, dar în martie 2023, Brown a spus că A-10 vor fi retrase mai rapid decât se aștepta și, probabil, până în 2030.

Retragerea planificată a F-22 în 2030 a provocat o anumită nedumerire, deoarece se considera că aeronava este destul de puternică structural pentru a rezista până în anii 2040. Oficialii serviciului au declarat la acea vreme că stealth-ul din anii 1980 al F-22, deși a fost actualizat, este depășit de noii senzori ai adversarilor apropiați de talia SUA, precum China.

Voorheis a oferit o explicație pentru longevitatea potențial extinsă a avionului F-22: noul său sistem computerizat numit prescurtat „GRACE” (government reference architecture compute environment). Este un software cu arhitectură deschisă care „va permite instalarea software-ului netradițional” pe avion, a spus el. Acesta va permite „procesare suplimentară și interfețe pilot”, a adăugat el.

Voorheis nu este singurul oficial care sugerează că F-22 ar putea rămâne mai mult decât se aștepta. Tot în iulie, generalul Kenneth Wilsbach, șeful Air Combat Command (Comandamentul de Luptă Aeriană) a declarat că, în opinia sa, Forțele Aeriene nu ar trebui doar să păstreze F-22, ci să păstreze și pe cele 32 mai vechi numite Blockul 20, pe care Forțele Aeriene ceruseră, de două ori, anterior, Congresului să se retragă.

 

Până la NGAD, de generația a 6-a, nu există un înlocuitor pentru F-22

 

3. F-22 Rapto... (f_22_raptor_21922800.jpg)

F-22 Raptor, sursă foto: US Air Force

Între timp, liderii Forțelor Aeriene au început să respingă cronologia avionului de luptă pilotat din familia NGAD de generație a șasea, considerat succesorul F-22. Wilsbach a remarcat, în iulie, că până la atribuirea unui contract NGAD, „nu există un înlocuitor al F-22” și, doar câteva săptămâni mai târziu, Secretarul Forțelor Aerienem Frank Kendall, a anunțat că serviciul „face o pauză” cu NGAD.

Noua tehnologie care modernizează F-22 „susține toate programele viitoare”, precum NGAD, a spus Voorheis. „Și vom folosi toată această tehnologie pe măsură ce mergem mai departe, pe orice platformă.”

Prin efortul de modernizare „ne vom asigura că F-22 rămâne avionul de luptă cel mai bun din lume care asigură superioritatea aeriană și păstrează avantajul first-look, first-shot, first-kill (în traducere - primul care vede, primul care trage, primul care ucide)”, a spus Voorheis. F-22 „este puntea noastră către NGAD”, iar tehnologiile care intră în Raptor se vor transmite către NGAD „pentru a ne asigura capacitatea de a atinge superioritatea aeriană în viitor, într-un mediu extrem de contestat”.

Comentariul autorului: Faptul că SUA nu se grăbesc deloc cu aeronava de generația a șasea, menținând în același timp până în anii 2040 cel mai bun avion al său din generația cincea, care este F-22 Raptor, semnifică, în primul rând, că principala sa capabilitate - cea de stealth, este superioară față de tot ce există în prezent în materie de avioane tactice de generația a cincea, iar senzorii avansați precum cei al Chinei încă nu îl detectează.

4. F-22 Rapto... (avion_f_22_raptor_66587200.JPG)

F-22 Raptor

În al doilea rând, menținerea lui F-22 mai semnifică că tot ce există în prezent pe planșele de proiectare în China și, posibil, Rusia, în ceea ce privește generația a șasea, nu depășește F-22.

Principala grijă a conducerii Forțelor Aeriene americane referitoare la F-22 nu era totuși capabilitatea sa stealth, ci raza maximă de acțiune a aeronavei, considerată prea mică pentru distanțele mari din Pacific, în eventualitatea unui conflict cu China.

Problema pare să fi fost rezolvată, fie prin faptul că ipoteza conflictului cu China s-a îndepărtat, fie că Forțele Aeriene americane au găsit o modalitate prin care avioanele Raptor și-au mărit semnificativ raza de acțiune. Încă din 2022, pe aeronavele F-22 a început testarea rezervoarelor suplimentare stealth de combustibil.

Cu rezervoarele sale suplimentare clasice, F-22 poate zbura o distanță maximă de 3.200 de km, apropiat de cei 4.000 de km estimați că i-ar zbura fără realimentare bombardierul strategic B-21 Raider considerat de generația a șasea.

La presupusul progres cu rezervoarele suplimentare stealth, se poate adăuga și existența deja a unor UAV-uri stealth de realimentare în aer. Dintre acestea, se evidențiază deja drona MQ-25 Stingray aflată în testele Forțelor Navale americane cu o capacitate de realimentare aproape egală cu plinul unui F-22.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel