Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, în cadrul unui interviu acordat Televiziunii Române, a precizat că la finalul anului 2024 țara noastră va avea complete trei escadrile de F-16. Potrivit acestuia, aproximativ peste trei ani aeronavele MiG-21 LanceR vor fi scoase din serviciul de luptă.
Generalul Viorel Pană precizează că F-urile cumpărate din Norvegia „vin la cheie, vor zbura din prima secundă și vor trebui adaptate la standardele românești”. Șeful aviației militare a dat exemplul aplicării schemei de camuflaj a ROAF, sisteme de comunicații securizate, sisteme de recunoaștere, toate caracteristice fiecărei națiuni.
Din 2022 ajung primele F-16 norvegiene iar bătrânele MiG-21 LanceR vor fi scoase din serviciul de luptă din 2024
O provocare pentru România va fi să pregătească în doar câțiva ani mulți piloți, dar și personal auxiliar pentru cele 32 de aeronave cumpărate. E nevoie de ingineri și tehnicieni totodată, iar mulți vor fi pregătiți în țară, dar se va apela și la aliați.
„În Statele Unite vom continua să pregătim piloți cel puțin patru pe an. Și, bineînțeles, soluțiile de pregătire în Portugalia, în Norvegia, deci partea de pregătire cu Portugalia rămâne deschisă, în timp ce soluțiile pentru pregătirea personalului tehnic sunt exclusiv românești și norvegiene”, a subliniat Viorel Pană.
Astfel, după 2024, aeronavele MiG-21 LanceR care vor mai avea resursă de zbor vor fi folosite strict pentru antrenament.
În cursul săptămânii trecute Parlamentul României a aprobat achiziționarea a 32 de aeronave F-16 Fighting Falcon din Norvegia. Aeronavele vor fi achiziționate în configurație M6.5.2, configurație superioară primelor 17 avioane F-16 achiziționate din Portugalia.
Achiziția include și suport logistic de la Guvernul Norvegiei și a bunurilor și serviciilor pentru modernizare de la Guvernul Statelor Unite ale Americii, necesare realizării Capabilității Operaționale Aeriene de Tranziție”, potrivit celor de la MApN. Întregul pachet se ridică la aproximativ 454 milioane de euro.
Din această sumă aeronavele vor costa 354 de milioane de euro. Prețul de achiziție e foarte bun având în vedere configurația superioară a celor 32 de avioane F-16 din Norvegia, față de primele 17 din Portugalia care ne-au costat cam 930 de milioane de dolari.
F-16 norvegiene, o afacere bună calitate-preț. Aeronavele vor fi „poteca” României în tranziția spre F-35
F-16, România. Sursă foto: MApN
Opinia autorului: Diferența se explică probabil prin faptul că F-urile norvegiene se află pe finalul resursei de zbor, în timp ce portughezii nu le-au zburat o perioadă îndelungată de timp.
Dacă avioanele F-16 din Portugalia sunt aproximativ pe la jumătatea resursei de zbor, aeronavele F-16 pe care le vom achiziționa din Norvegia mai au în medie undeva la 2.500 de ore de zbor, dacă resursa nu va fi prelungită. Asta înseamnă că România le va putea utiliza încă 10 ani, lucru confirmat și Vasile Dîncu, ministrul Apărării.
Per total achiziționarea avioanelor F-16 norvegiene e o afacere bună calitate-preț. Și chiar dacă resursa lor e pe final, România e într-un proces de tranziție spre aeronave de generația a V-a, proces care va începe din 2030. În acest context achiziționarea de F-16 norvegiene se pliază bine pe strategia de tranziție.
Problema nu e că România va achiziționa F-16 din Norvegia aflate pe finalul resursei de zbor. Problema, să nu uităm, e că România trebuia să aibă complete trei escadrile de acum 10-15 ani.
CITEȘTE ȘI: „Sicriul zburător” face o nouă victimă. O altă aeronavă MiG-21 s-a prăbușit în India
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News