F-16, în rol de sistem de apărare. Ucraina interceptează cu F-16 rachete de croazieră mai bine decât ar face-o cu sisteme antiaeriene de la sol

S.I. Catalin |
Data publicării:
F-16 Fighting Falcon, foto: National Interest
F-16 Fighting Falcon, foto: National Interest

Ucraina folosește deja F-16 pentru apărarea aeriană, iar acesta este genul de rol în care acest avion de vânătoare excelează mult mai mult decât avioanele de vânătoare sovietice și chiar decât sistemele clasice de rachete sol-aer.

Ucraina folosește deja avioane de luptă multirol F-16 pentru misiuni de apărare aeriană, vizând în principal rachete de croazieră și drone. Acest lucru a fost confirmat oficial de președintele ucrainean Volodimir Zelenski în timpul unei conferințe de presă din 27 august, după cum a relatat şi Defense România.

Este important de remarcat faptul că încă din octombrie 2023, cu câteva luni înainte de sosirea avioanelor F-16 în Ucraina, mulți analiști au prezis că acesta va fi rolul lor principal, deoarece în acest fel piloții ucraineni pot dobândi în siguranță experiența inițială de luptă cu aceste avioane de vânătoare.

În plus, avioanele F-16 oferă mai multe avantaje față de avioanele din era sovietică, în special în interceptarea rachetelor de croazieră, și este în mod surprinzător mai eficient decât sistemele clasice de apărare aeriană.

2. Avioane Mi... (mig-29-f-16-ucraina-sua_87490400.jpg)

Avioane MiG-29 ale Ucrainei, zburând în tandem cu avioane americane de tip F-16 Fighting Falcon ale SUA. Foto: Defense Express

Rachetele de croazieră reprezintă o provocare in ceea ce privește interceptarea din cauza dimensiunilor lor mici și a zborului la altitudine joasă. Aceasta din urmă înseamnă că până și cele mai sofisticate sisteme radar sunt limitate de așa-numitul orizont radar, care le face fizic incapabile să vadă o rachetă de croazieră care zboară la 50 de metri deasupra solului la distanțe mai mari de 42 km.

Prin urmare, zona de acoperire a oricărui sistem terestru de apărare aeriană împotriva rachetelor de croazieră este constrânsă de această limitare, chiar dacă interceptorii folosiți de acest sistem au o rază de acțiune mai mare.

Cu siguranță, sistemele avansate precum Patriot sau SAMP/T creează un fel de rețea de detectare radar în care fiecare unitate împărtășește datele privind țintele cu cele vecine, permițând o acoperire mai largă. Cu toate acestea, acest lucru necesită în continuare ca o rachetă de croazieră ostilă să fie detectată de un radar din apropiere, ceea ce este complicat de capacitatea rachetei de a manevra și de a urma rute neliniare.

Apoi, ce se întâmplă cu tunurile de apărare antiaeriană? În general, artileria antiaeriană staționată la sol se confruntă cu dezavantaje similare legate de radar, cu excepția faptului că rachetele au propriile sisteme de ghidare atunci când se apropie de o țintă. În plus, raza de angajare a artileriei antiaeriene este de obicei și mai scurtă.

 

F-16 și interceptarea rachetelor de croazieră. O chestiune și de eficiență financiară, dar și de mobilitate

 

3. Avioane am... (f-16-ucraina_63152700.jpg)

Avioane americane de tip F-16 Fighting Falcon la Baza Aeriană Tucson, SUA. Foto: U.S. Air Force via Mil.in.ua

Analiştii publicaţiei ucrainene Defense Express susţin că o comparație între F-16 și sistemele de apărare antiaeriană este mai degrabă o chestiune de eficiență a costurilor decât de eficacitate brută, ambele sisteme jucând roluri complementare într-un complex de apărare antiaeriană pe mai multe niveluri.

Un alt dezavantaj al tuturor tipurilor de sisteme terestre de apărare aeriană este mobilitatea lor limitată. Ucraina este o țară vastă, teritoriile sale neocupate se întind pe 800 km de la nord la sud și pe 1 100 km de la punctul cel mai vestic până la liniile de front din est. Un convoi Patriot sau IRIS-T pe roți cu greu poate traversa rapid țara pentru a acoperi un punct mort, chiar dacă este detectată o rachetă care se apropie.

Un F-16 nu numai că are o zonă de acoperire mult mai mare datorită radarelor puternice și nu este constrâns de orizontul radarului, dar poate, de asemenea, să se mute în diferite baze aeriene și să utilizeze aerodromuri sau realimentare aeriană (deși această posibilitate nu este încă disponibilă pentru avioanele operate de ucraineni).

Atunci când interceptează rachete de croazieră, F-16 zboară deasupra acestora, privind în jos pentru a avea un punct de observație mult mai bun decât radarele de la sol. Din acest punct de vedere, F-16 depășește semnificativ performanțele avioanelor MiG-29 și Su-27 din era sovietică.

MiG-29 sunt echipate cu radare N019, iar Su-27 cu radare N001. Deși aceste radare sunt capabile din punct de vedere tehnic să detecteze ținte terestre, în practică, reperarea rachetelor de croazieră este încă destul de dificilă pentru ele. În schimb, avioanele F-16 ucrainene sunt echipate cu radare AN/APG-66(V)2A, care dispun de un mod specific de detectare a țintelor aflate la sol.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel