Explozia de la bordul submarinului nuclear AS-31 Losharik: Rusia vrea să-l readucă în serviciul forţelor navale

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:

Rusia intenționează să repună în funcțiune submarinul nuclear AS-31 în 2025. În prezent, acesta se află în curs de reparare, iar acest proces ar trebui să fie finalizată în acest an. În 2019, un incendiu a izbucnit în compartimentul bateriilor ceea ce a provocat moartea a 14 membri ai echipajului submarinul nuclear AS-31.

AS-31 este un submarin rusesc cu propulsie nucleară, cunoscut și sub porecla Losharik. A fost lansat la apă în 2003. AS-31 este un submarin care poate naviga la mare adâncime. Este propulsat de un reactor nuclear E-17.

În timpul testelor efectuate în 2012 în Oceanul Arctic, submarinul s-a scufundat până la o adâncime de 2.000-2.500 de metri, cel puţin asta susţin ruşii, precizează publicaţia Navy Recognition.

AS-31 a participat la operațiuni militare rusești ce au indicativul ''GUGI''. Acestea sunt operațiuni rusești ce au ca obiectiv desfășurare de submarine, drone, vehiculelor autonome și senzori pentru culegerea de informaţii.

Flota rusească, cu numele de cod ''GUGI'' (Glavnoye Upravleniye Glubokovodnykh Issledovaniy) este formată din opt submarine cu echipaj uman. Submarinul AS-31 a fost definit de Comandamentul de Nord al Statelor Unite ca fiind o "țintă obscură" ale cărei mișcări și acțiuni trebuie urmărite.

AS-31 este un submarin nuclear pe care Rusia îl folosea în misiuni de cercetare la mare adâncime, în Marea Barents, dar la bordul căruia, în anul 2019, a avut loc o explozie care a luat viaţa a 14 marinari ruşi. Incendiul a avea drept cauză explozia unei baterii cu litiu.

 

Soarta submarinului nuclear rus AS-31 după accident

 

După accident, AS-31 a fost transportat la Zvezdochka, o parte a corporației de stat rusești United Shipbuilding Corporation și cel mai mare centru de reparații navale din Rusia, situat în Severodvinsk, pe coasta Mării Albe.

Recent, agenția de știri rusă TASS a precizat, citând o sursă apropiată complexului militar-industrial rus, ca submarinul cu propulsie nucleară AS-31 este în reparații. Potrivit sursei citate de TASS, reparațiile vor fi finalizate în 2024, iar în 2025, după ce va trece toate testele, submarinul va fi readus în serviciul forţelor navale ruse.

Potrivit sursei TASS, incendiul nu a afectat corpul de titan al submarinului. Sursa spune că structura acestuia nu se va schimba. Potrivit unor informaţii apărute anterior în  presa rusă, corpul submarinului va permite continuarea scufundării la aceeași adâncime, dar este puțin probabil că acesta să efectueze misiuni de acest tip, din cauza incendiului evitării unor posibile riscuri. Adâncimea la care submarinul ar urma să efectueze viitoarele misiuni va fi redusă.

 

Incendiul din 1 iulie 2019 de pe submarinul AS-31 prezintă interes mai ales din cauza echipajului

 

Incendiul din 1 iulie 2019 de pe submarinul AS-31 prezintă interes, nu din cauza incendiului în sine, ci din cauza echipajului de la acea vreme. La bordul submarinului se aflau șapte căpitani de prim rang - printre aceștia se aflau doi dintre cei care au primit titlul de Erou al Federației Ruse. La bord se afla un civil, fără a se preciza cine, în ce funcție și la ce departament militar activa. Faptul că la bord se afla un ofițer de un asemenea rang înalt sugerează că submarinul desfășura cel mai probabil o activitate riscantă, fie că testa o nouă armă, fie că avea capacitatea de a se deplasa la mare adâncime.

Incendiul în compartimentul bateriilor, în timp ce submarinul se afla la o adâncime de 300 de metri. Potrivit unor surse, pe lângă incendiu, la bord s-a produs cel puțin o explozie. Incendiul a fost stins după 40 de minute. Incendiul a izbucnit la ora 20:30, iar submarinul a ieșit la suprafață în Golful Urrah o oră mai târziu.

Imediat după incendiu, evacuarea personalului și mutarea submarinului în doc uscat, a început o anchetă privind cauzele. 

Potrivit informațiilor furnizate de ruşi, un incendiu a izbucnit în compartimentul bateriilor, după o explozie puternică. Bateriile erau de tip litiu-ion. Submarinul AS-31 nu este proiectat pentru a utiliza baterii litiu-ion, ci baterii argint-zinc.

Potrivit unor ipoteze ale anchetei, este posibil ca bateriile să nu fi trecut testele necesare înainte de a fi puse în funcțiune. Potrivit altor ipoteze, un scurtcircuit pe submarin a provocat suprasolicitarea bateriilor. Există, de asemenea, o a treia ipoteză - sabotajul.

 

 

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel