Europa turează motoarele pentru avioane de generația a VI-a: Tempest și FCAS, anunțuri simultane. SUA avansează și ele cu NGAD

Gheorghiță Orjanu |
Data actualizării: | Data publicării:
Concept Tempest. Sursă foto: BAE Systems
Concept Tempest. Sursă foto: BAE Systems

Cum nimic nu este întâmplător pe lumea asta în materie de decizii politice, recent am asistat la două anunțuri aproape concomitente despre relansarea programelor privind aeronavele tactice de luptă de generație următoare, de sorginte europeană.

Pe 18 noiembrie, Asahi Shimbun - unul dintre cele mai mari ziare din Japonia, bazându-se pe surse guvernamentale, a titrat: ”Avionul de luptă de generația următoare, dezvoltare comună de Japonia, Marea Britanie și Italia, acordul urmează să fie încheiat luna viitoare”, făcând referire la programul Tempest, dezvoltat în comun de cele 3 state.

În aceeași zi, în jurul orei 20.00, a venit și anunțul privind FCAS, proiectul concurent, în ce privește avionul viitorului. Ministrul german al Apărării, Christine Lambrecht, anunța pe contul de Twitter al instituției: ”Nu putem depăși provocările enorme ale viitorului decât împreună. FCAS (Future Combat Air System) va consolida durabil Bundeswehrul și partenerii noștri”.

Cele două proiecte pentru aeronave tactice de luptă de generația a șasea își au originea într-o inițiativă comună din 2001 a mai multor țări din Uniunea Europeană. După o perioadă de stagnare, care a coincis cu relaxarea în relațiile internaționale, dar și cu criza economică din anii 2007 – 2012, grupul de state implicate s-a scindat și, în 2017, au apărut două proiecte concurente.

 

Tempest

 

1. Concept Te... (tempest_56697400.jpg)Imagine concept al viitorului avion Tempest

În unul dintre ele – proiectul Tempest, s-au reunit inițial Marea Britanie și Italia, Suedia implicându-se mai târziu, iar Japonia trimițând semnale privind doar posibilitatea că ar putea participa. De cealaltă parte, Franța, Germania și Spania păreau sigure în dezvoltare aeronavei, dar epidemia de Covid-19 și deteriorarea situației de securitate din estul Europei, cauzată de războiul declanșat de Rusia împotriva Ucrainei, au pus sub semnul întrebării implicarea Germaniei.

Privind proiectul Tempest, la începutul anului 2022 Japonia încă intenționa dezvolte o aeronavă proprie de generația a șasea în colaborare cu compania americană Lockheed Martin. Însă, în luna mai, Tokyo a anunțat un nou partener de cooperare - britanicii de la BAE Systems, renunțându-se la serviciile Lockheed Martin. Cu toate acestea, semnarea unui acord care să certifice acest lucru se lăsa așteptată, creând o anumită incertitudine.

În noul context internațional, guvernul nipon a trebuit să facă unele ajustări în proiectele sale pe termen mediu, acest lucru determinând anumite schimbări de priorități.

Dar, în cele din urmă japonezii au decis să se implice în proiectul Tempest. Se așteaptă să se ajungă la un acord oficial luna viitoare. Aeronava va fi dezvoltată, în principal, de Mitsubishi Heavy Industries (Japonia), BAE Systems (Marea Britanie) și Leonardo (Italia).

Pe partea de motor, vor participa și companiile IHI din Japonia și Rolls-Royce din Marea Britanie. Totuși, nu se știe exact în ce va consta implicarea Suediei, deținătoarea unei bogate experiențe în materie de avioane de luptă, care, în decembrie 2020,  a semnat cu Italia și Marea Britanie un memorandum de înțelegere trilateral „definind principii generale de cooperare pe bază de egalitate între cele trei țări." Livrarea noilor aeronave de luptă este așteptată în jurul anului 2035.

 

FCAS

 

2. FCAS, imag... (fcas_10178600.jpg)FCAS, imagine concept al viitorului avion de generația a VI-a

Referitor la proiectul franco-germano-spaniol – FCAS, după ce Germania a anunțat achiziția de aeronave americane F-35, participarea sa a fost pusă sub semnul întrebării, mai ales că de la Berlin nu venea niciun fel de clarificare despre ce se va face cu acest proiect comun, precum și cu altele cum ar fi tancul european.

Dar se pare că Germania a reușit, în cele din urmă, să-și clarifice planurile, sau cel puțin o parte dintre ele, și pe fondul unor critici, unele mai voalate, venite de la Paris. Intrarea în serviciu a FCAS este preconizată pentru anul 2040.

 

Trei programe pentru un avion de generația a VI a

 

3. Prima imag... (programul-ngad-avion-sua-generatia-a-vi-a_89956500.png)Prima imagine concept a viitoarei aeronave de generația a 6-a dezvoltată în cadrul programului NGAD (Next Generation Air Dominance). Sursă foto: U.S. Air Force

Deci, NATO va deține în perspectiva anilor 2035 – 2040 trei tipuri de avioane tactice de luptă de generația a șasea: NGAD – american, Tempest și FCAS.

În iunie 2021, generalul american Tod Wolters, care atunci deținea funcția de Comandant Suprem al Forțelor Aliate din Europa (SACEUR) a solicitat „alinierea” între programele pentru avionul de luptă de generația a șasea. Wolters a atras atenția și asupra faptului că, uneori, scopul comun de apărare este periclitat de  confruntările dintre industriile de apărare.

La prima vedere, problematica din cadrul NATO privind avionul tactic de generația a șasea indică, pe de o parte, o concurență între Europa și SUA, cu un posibil joc al Japoniei de a echilibra influența americană asupra sa prin implicarea unor state europene.

Pe de altă parte, concurența se manifestă chiar în sânul Uniunii Europene, Italia și, posibil, Suedia, începând să se îndepărteze de unele inițiative strategice franco-germane.

Deși pare costisitor ca NATO să dezvolte trei programe strategice pentru o singură categorie de aeronave, ce-i drept foarte relevantă pentru apărare, dar mai ales pentru descurajare, există și beneficii importante.

În primul rând, vor fi create locuri de muncă într-un număr destul de mare.

În al doilea rând, vor fi dezvoltate noi tehnologii care vor fi folosite și în mediul civil – comunicații, senzori, inclusiv motoare cu consum redus. Generația a șasea de aeronave ar putea însemna și o propulsie electrică sau pe alte principii decât cele clasice, cu o semnătură extrem de scăzută în infraroșu - lucru necesar în asigurarea invizibilității totale a aeronavei.

Iar, în al treilea rând, poate lucrul cel mai important este menținerea industriilor din țările implicate la cel mai înalt nivel tehnologic posibil. Implicațiile handicapului tehnologic sunt pe termen lung și, de regulă, acesta crește, uneori chiar cu rate geometrice, în favoarea celui mai avansat. Recent, generalul Mark Milley, președintele Comitetului Întrunit al Șefilor de Stat Major din Forțele Armate ale SUA,  preciza următoarele: ”China nu avea o armată mai bună decât armata Statelor Unite, deși ei vor încerca, nu vor ajunge acolo. Vom fi numărul unu peste cinci ani, peste 10 ani și peste 50 de ani. Nu vom lăsa China să fie numărul unu (…)”.

Descarcă-ți aplicația DefenseRomania. O poți instala de aici:  Android (Magazin Play)    iOS (App Store)

Citește și: Aflat deja în întârziere, viitorul avion SCAF de generația a VI-a mai are o șansă. Franţa, Germania şi Spania, acord privind începerea Fazei 1B

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel