Eșecul IAR-99 în cifre. Cum explică oficialii că Avioane Craiova nu a modernizat niciun avion din cele 10 deși a primit o parte din bani

Darius Muresan |
Data actualizării: | Data publicării:
IAR-99 Șoim, Sursă foto: Dan Ștefan via Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"
IAR-99 Șoim, Sursă foto: Dan Ștefan via Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"

Avioane Craiova ar trebui ca anul viitor, în 2024, să finalizeze modernizarea celor 10 avioane IAR-99, contract care i-a fost alocat în 2020. Acest lucru e cât se poate de clar azi că e imposibil de realizat.

În luna iunie presa locală relata că Avioane Craiova încă nu a modernizat niciunul din cele 10 avioane IAR-99 pe care trebuia să le aducă la standardul de „Șoim”.

Astfel, la aproape trei ani de la acel moment, uzina craioveană nu a reușit să livreze nici măcar unul din cele 10 avioane așteptate de Ministerul Apărării (MApN), deși a încasat mai bine de o treime din bani.

Informațiile din iunie par să fie confirmate de un document oficial al Ministerului Economiei, în subordinea căruia se află fabrica Avioane Craiova.

Potrivit unui document oficial consultat de cei de la Puterea, Avioane Craiova nu a furnizat niciun avion, dar a încasat aproape 100 milioane de lei, 51.775.400 lei în 2020 și 46.398.600 lei în 2021. Asta înseamnă aproximativ 35% din contract.

 

Cine e de vină pentru eșecul IAR-99? Pandemia Covid-19 și războiul din Ucraina

 

 

Astfel, în documentul oficial se preiczează că pe timpul derulării contractului, pentru toate problemele de natură tehnică au fost identificate soluții de rezolvare, prin proiectare, tehnologie sau execuție. Întârzierea livrării aeronavelor a fost generată în special de dificultățile de livrare a unor echipamente ale sistemului de avionică, cauzate de situația pandemiei și, mai ales, de izbucnirea războiului din Ucraina.

Acestea au generat dificultăți în aprovizionarea cu materiale și echipamente (în special în domeniul electronicii), precum și în stabilirea priorității de către unele state în ceea ce privește acordarea licențelor de export și livrarea unor echipamente din domeniul apărării, precizează sursa citată.

 

Modernizarea IAR-99 la standardul SM (Șoim)

 

2. IAR-99 Șoi... (iar-99-soim-copy_01926300.jpg)

IAR-99 Șoim. Foto: DefenseRomania

Amintim că în 2020 s-a semnat un contract între Avioane Craiova și Ministerul Apărării pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 Standard la versiunea Standard Modernizat (Șoim).

Potrivit unui anunț al Ministerului Apărării de la vremea respectivă, contractul, în valoare de 275 de milioane de lei fără TVA, are o durată de 4 ani, ultima aeronavă modernizată urmând a fi livrată în termen de 48 de luni de la semnarea documentului. Așadar, durata contractului ajunge la final anul viitor, fără însă să se fi efectuat livrări.

Printre altele avioanele IAR-99 Șoim ar trebui să asigure pregătirea viitorilor piloți români de F-16 Fighting Falcon.

România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 au fost deja modernizate, sunt IAR-99 Șoim, în timp ce celelalte 10 au rămas la versiunea Standard din fabrică.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel