Totuși, potrivit "defense-arabic.com", relațiile dintre cele două țări traversează o stare complexă și în acest context afacerea nu este deloc garantată.
Livrarea primei din cele două fregate multirol din Italia către Egipt, în decembrie 2020, reprezintă primul pas către finalizarea unei comenzi care ar putea anunța un acord mult mai mare între cele două țări.
Valoarea noii tranzacții este estimată între 9 și 11 miliarde de euro și ar patru fregate "FREMM", 20 de nave de patrulare maritimă, 24 de avioane de vânătoare "Eurofighter Typhoon", 20 de avioane de antrenament "M-346" și un satelit de supraveghere.
Relație complicată
În ultimii cinci ani, relațiile dintre Egipt și Italia s-au complicat însă. În 2016, doctorandul italian Giulio Regeni a fost găsit torturat și ucis la periferia orașului Cairo. Procuratura italiană i-a acuzat pe membrii serviciilor de securitate egiptene că sunt vinovați pentru dispariția cetățeanului italian, iar autoritățile de la Cairo au lansat propria anchetă în abia în decembrie 2020. Incidentul a stârnit controverse în Italia cu privire la vânzările de armament către Egipt, iar familia Regeni acționează acum în judecată guvernul italian pentru vânzarea primei fregate FREMM în Egipt.
Sprijinul Italiei și Egiptului acordat părților beligerante în războiul civil din Libia, o țară pe care ambele părți o consideră vitală pentru securitatea lor națională, le-a complicat și mai mult relația. Cu toate acestea, descoperirea unor mari câmpuri de gaze naturale în Marea Mediterană în ultimii ani le-a dat ambelor guverne motive să discute, iar în 2020, împreună cu Cipru, Grecia, Israel și Iordania, au fost de acord să creeze Forumul de Est al Mediteranei pentru consolidarea cooperării regionale în gestionarea rezervelor energetice.
Opțiunea franceză
Există puține țări capabile să construiască fregate mari, de înaltă calitate, cu multiple roluri. Dintre aceste țări, doar două fabrică în prezent o fregată de clasă FREMM - Franța și Italia. Relațiile dintre Franța și Egipt s-au tensionat în anul 2019, după criticile președintelui Emmanuel Macron cu privire la presupusele încălcări ale drepturilor omului de către guvernul egiptean. Egiptul operează deja un FREMM, "ENS Tahya Misr", achiziționat din Franța (destinat inițial marinei franceze) în 2015. Deși există multe diferențe între modelele italiene și franceze, există suficiente asemănări (de exemplu, Sonar și sisteme de propulsie) pentru a face funcționarea FREMM mai simplă.
Modernizarea marinei egiptene în ultimul deceniu a fost determinată de necesitatea unor capacități navale mai mari. Deciziile de achiziții au vizat mai mult consolidarea legăturilor politice și diversificarea furnizorilor și echipamentelor pentru a evita o dependență prea mare de Statele Unite.
Achiziționarea celor două portelicoptere din clasa "Mistral" aproape complete a avut loc în 2015, când Franța și-a anulat vânzarea către Rusia din cauza anexării de către Moscova a peninsulei Crimeea. Acordul nu a inclus și elicopterele navale, ceea ce a limitat utilitatea navelor. Acest lucru a venit însă la scurt timp după ce Egiptul și Franța au convenit un pachet în valoare de 5,2 miliarde de euro pentru fregata "Tahya Masr" și 24 de avioane de luptă "Rafale".
Diversitatea achizițiilor - o strategie cu două fețe
Marina egipteană intenționează să achiziționeze o flotă de șapte fregate "FREMM" pentru a înlocui patru fregate "Oliver Hazard Perry" și două fregate "Knox" achiziționate din Statele Unite în anii '90. Patru corvete franceze mai mici, "Gowind 2500" sunt, de asemenea, în proces de punere în funcțiune, probabil pentru a înlocui vechile nave chinezești și spaniole. Mai mult, au fost livrate trei din cele patru submarine germane de tip "209/1400", care probabil vor înlocui în cele din urmă submarinele chineze de tip "033 Romeo". Acest lucru i-ar oferi Egiptului titlul de cea mai puternică marină din Africa de Nord și Orientul Mijlociu, deși îi lipsesc navele de sprijin pentru misiuni la distanțe mari.
În cazul în care acordul cu Italia va continua, Forțele Aeriene Egiptene se vor găsi în situația să opereze cu mai mult de șase tipuri de avioane de luptă ("F-16", "Mirage 5", "Mirage 2000", "J-7", "Rafale" și "MiG-29M", cărora li se adaugă în 2021 "Su-35 Flanker M"). "Eurofighter Typhoon" va fi al optulea avion de luptă din inventarul Forțelor Aeriene Egiptene, în cazul în care J-7 nu va fi retras între timp din serviciu. Obținerea de echipamente militare de la diferiți furnizori ar putea avea beneficii politice. Achiziționarea de avioane "MiG-29M" și "Su-35" din Rusia îmbunătățește relațiile cu o țară din ce în ce mai activă din regiune. Cu toate acestea, provoacă fără îndoială o îngrijorare pentru cei însărcinați cu menținerea acestora în funcțiune. Opt tipuri diferite de aeronave necesită opt cursuri de formare, muniții și seturi de piese de schimb diferite.
Armata egipteană este printre cele mai mari din regiune, iar modernizarea unei astfel de forțe necesită investiții semnificative doar pentru a-și menține dimensiunea actuală. Cu un buget intern de apărare estimat la 4 miliarde de dolari, va fi extrem de dificil pentru Cairo să își atingă obiectivele de modernizare militară fără un sprijin extern semnificativ. Egiptul primește o alocare anuală de 1,3 miliarde de dolari în finanțare militară din partea Statelor Unite, însă suma poate fi cheltuită doar pentru echipament militar american.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News