După 18 ani de F-35, SUA vorbesc deschis despre provocările ce trebuie rezolvate la cel mai bun avion din lume: Tunul de 25 mm sau întreținerea

Costea Cătălin |
Data actualizării: | Data publicării:
F-35 Lightning II / US Air Force
F-35 Lightning II / US Air Force

O analiză cuprinzătoare a Pentagonului privind testele efectuate pe avionului de luptă F-35 produs de Lockheed Martin arată că în cei șase ani de teste au fost înregistrate probleme de fiabilitate și întârzieri în întreținere, nereguli la sistemele de armament și situații încă nerezolvate, privind capacitatea de apărare cibernetică.

Publicitate

„Fiabilitatea generală, mentenabilitatea și disponibilitatea flotei americane rămân sub așteptările serviciilor”, a declarat directorul de testare și evaluare operațională într-o versiune redactată a raportului din februarie, declasificat recent de Pentagon și făcut public de organizația POGO (Proiectul de supraveghere guvernamentală).

„Administrația Trump ar trebui să aibă în vedere că zburăm cu F-35 de 18 ani și încă nu-l putem întreține, nu putem să-i păstrăm învelișul intact sau să tragem drept cu armamentul”, a declarat într-un comunicat Greg Williams, director al Centrului de informații pentru apărare al POGO.

Proiectul 2025 al Fundației Heritage, care a fost văzut ca un posibil plan pentru noua administrație, deși Trump însuși l-a dezavuat, a cerut creșterea achizițiilor anuale de către Forțele Aeriene a variantei F-35A la 60 și ulterior 80 de aeronave, de la 48 planificate inițial.

„Au fost momente în care aeronavele planificate nu erau disponibile, deoarece reparațiile necesare nu au fost finalizate sau pentru că nu erau disponibile piesele de schimb”, a declarat Biroul de testare. Alteori, aeronavele au avut defecțiuni după decolare chiar înainte ca testele planificate să poată începe, se mai precizează în raport.

În general, au fost desfășurate mai puține aeronave și efectuate mai puține ieșiri-avion decât era planificat, din cauza deficiențelor de întreținere și fiabilitate care au afectat starea aeronavei, se mai afirmă în analiză

În pofida problemelor, în martie, Pentagonul a permis programului să continue o „producție la rata maximă”, o declarație cheie de încredere, dar în mare parte simbolică, deoarece Lockheed asambla deja avioane în acel ritm.

Decizia a venit la aproximativ o lună după ce raportul de 382 de pagini a fost complet clasificat, inclusiv scrisoarea introductivă adresată secretarul Apărării Lloyd Austin. Departamentul Apărării estimează că programul va costa mai mult de 1,8 trilioane de dolari pe parcursul ciclului său de viață, incluzând dezvoltarea, producția și menținerea aeronavei.

„Avem avioane capabile de luptă în funcțiune astăzi și se comportă excepțional de bine împotriva amenințării pentru care au fost proiectate. Piloții subliniază continuu că acesta este avionul de luptă pe care doresc să-l aibă dacă sunt chemați la război”, se precizează într-o declarație a Biroului de program F-35 al Pentagonului, menită să contrabalanseze observațiile negative.

„Efectele experimentate în timpul testelor operaționale nu au fost noi sau necunoscute”, a adăugat Biroul, precizând că „se continuă lucrul pentru a îmbunătăți” fiabilitatea și disponibilitatea aeronavei.

La rândul său, compania Lockheed Martin a declarat că F-35 „îndeplinește sau depășește în mod constant cerințele de performanță stabilite prin contract să fie asigurate”, iar „aproape 90% din componentele F-35 au performanțe mai bune decât este necesar”.

 

Problemele identificate

Principalele probleme semnalate în analiza de lungă durată se referă la următoarele aspecte:

  • Sistemul pentru diagnosticarea automată a defecțiunilor aeronavei a trimis alarme false cu o rată de una pe oră, față de cerința stabilită la cel mult o alarmă la 50 de ore.

  • F-35 „are o durată de cel puțin două ori mai mare a timpului de reparații, față de cât este necesar” și față de cât a fost stabilit prin cerințe, în principal pentru că „rata de defecțiuni a pieselor critice a contribuit semnificativ la indisponibilitatea” pentru misiuni, în timp ce „defecțiunile critice sunt relativ egal distribuit între componente de diferite tipuri.” (Potrivit datelor companiei Lockheed Martin, care au fost consultate de DefenseRomania, doar F-35C -  varianta de portavion - are o durată a reparațiilor este mai mare decât cerințele asumate, celelalte două modele având un timp de reparații semnificativ mai scăzut decât cel prevăzut în cerințe).

  • Avioanele au zburat adesea în misiuni de testare cu învelișul stealth neconform, iar acesta are nevoie de reparații. „Întreținerea, cum ar fi restaurarea sistemului de observabilitate scăzută [stealth], a fost adesea amânată pentru a permite aeronavelor să continue să zboare”, se arată în raport. Niciunul dintre modelele Forțelor Aeriene și ale Marinei nu a îndeplinit misiuni în timp ce era pe deplin stealth.

  • Tunul de 25 mm montat pe varianta F-35A (Air Force) nu a reușit să atingă țintele „din cauza problemelor de proiectare și instalare”, în ciuda anilor de eforturi de remediere.

  • Deși detaliile despre capacitatea F-35 de a rezista atacurilor cibernetice asupra celor 24 de sisteme cele mai sensibile au fost elaborate, se consideră că „cunoștințele despre vulnerabilitatea reală a aeronavei sunt limitate” și se recomandă Biroului de program să furnizeze un avion „care permite , testare end-to-end [de la un capăt la altul] într-un mediu reprezentativ de amenințări cibernetice.”

  • F-35 este proiectat să lupte cu cele mai avansate avioane din lume, de generația a 5-a, cum ar fi cele produse de China, dar „într-o singură încercare a fost folosită o aeronavă adversă din generația a 5-a”.

  • Avioanele Forțelor Aeriene și Marinei au necesitat o „amprentă logistică” excesivă de echipamente de sprijin și piese de schimb pentru a fi desfășurate peste mări în baze terestre sau pe portavioane.

 

Unele răspunsuri

Avioane F-35 ale Forțelor Aeriene Regale Norvegiene

Referitor la amenințările cibernetice, Biroul programului a declarat că acestea sunt „dinamice și, prin urmare, necesită o apărare agilă în profunzime” și că menține unul dintre cele mai robuste programe de testare a securității cibernetice din Departamentul de Apărare.

La rândul său, compania Lockheed Martin a declarat că a făcut investiții semnificative în contracararea amenințărilor de securitate cibernetică și rămâne încrezătoare în integritatea securității sistemelor informatice robuste, pe mai multe straturi, implementate de ea.

La începutul primului său mandat, Trump a criticat programul pentru „costurile extraordinare și depășirile de cheltuieli” și a întrebat public dacă rivalul Boeing ar putea produce o versiune comparabilă a F/A-18 Super Hornet. Secretarul de atunci al Apărării, Jim Mattis, a ordonat un studiu de comparație a costurilor pentru cele două avioane, dar acesta nu a fost niciodată lansat.

SUA au contractat până acum cel puțin 881 dintre cele 2.456 de avioane estimate. Peste 1.060 de avioane pentru beneficiari interni și din străinătate, dintr-un total estimat la 3.000 de aparate, au fost livrate deja.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel