După ce pe 7 octombrie a izbucnit războiul dintre organizația militaro-politică palestiniană Hamas și Israel, mișcarea rebelă Houthi, o organizație militaro-politică șiită care controlează partea de nord-vest a Yemenului și se bucură de sprijinul Iranului, a început să atace Israelul și navele comerciale care navighează pe Marea Roșie, o rută maritimă foarte importantă pentru economia globală, deoarece leagă Marea Mediterană și Oceanul Indian.
Secretarul Apărării al Statelor Unite Lloyd Austin a organizat o întâlnire cu 43 de țări, Uniunea Europeană și NATO. SUA a anunțat la începutul acestei săptămâni că au format o coaliție internațională de securitate numită Operațiunea Guardian of Prosperity, care va fi responsabilă de securitatea navelor comerciale din Marea Roșie și care include Marea Britanie, Bahrain, Canada, Franța, Italia, Țările de Jos, Norvegia și Seychelles.
Houthi au reacționat imediat. „Chiar dacă America va mobiliza cu succes întreaga lume, operațiunile noastre militare nu se vor opri până când genocidul din Gaza nu se va termina și alimente”.
Confruntarea ”asimetrică” : rachete de milioane de euro sunt consumate pe drone de doar câteva mii de euro
De ce este atât de greu să lupți cu dronele?
Atacurile Houthi sunt o mare provocare pentru Occident, deoarece navele occidentale sunt nevoite să distrugă drone ieftine cu rachete scumpe.
De exemplu, francezii au distrus dronele Shahed, care erau fabricate în Iran, cu rachete Aster 15. O dronă Shahed costă 20.000, iar o rachetă Aster 15 costă cam 1-2 milioane de euro.
„Când îl distrugi pe Shahed cu Aster, de fapt Shahed l-a distrus pe Aster”, a spus generalul Thierry Burkhard, șeful Statului Major General al Forțele de Apărare ale Republicii Franța.
La rândul lor, distrugătoarele marinei americane au doborât 38 de drone și mai multe rachete în Marea Roșie în ultimele două luni, potrivit unui oficial
Costul utilizării rachetelor navale este foarte ridicat. Acestea pot ajunge până la 2,1 milioane de dolari pentru o unitate. Un interceptor poate distruge doar o dronă Houthi, estimată la câteva mii de dolari bucata.
„Avem o problemă, deoarece - chiar dacă doborăm rachetele și dronele care sosesc acest lucru este în favoarea lor”, a spus Mick Mulroy, fost oficial DOD și ofițer CIA.
Foștii oficiali și experți de la Pentagon confirmă că în aceste misiune sunt utilizate, probabil, rachete Standard Missile-2, o armă de apărare aeriană cu rază medie de acțiune care poate ajunge până la 170 sau 240 de km, în funcție de variantă. Cea mai recentă variantă, Blocul IV, costă 2,1 milioane USD per unitate.
Opțiunile cu cea mai scurtă rază de acțiune sunt Racheta Evolved Sea Sparrow, cu o rază de acțiune de mai puțin de 5 mile marine (aprox 9,2 km) care costă 1,8 milioane de dolari per lovitură, sau tunul Close-In Weapons-System de 20 mm, pentru ținte aflate la o distanță de până în 1,8 km.
Totuși, utilizarea armelor cu rază scurtă este riscantă: cu cât armele Houthi se apropie de navă, cu atât riscul de impact este mai mare, remarcă Politico.
Cine sunt Houthii și de ce atacă navele?
Houthii fac parte din așa-zisa Axa de rezistență împotriva Israelului și sunt înarmați de Iran. Houthi sunt implicați în războiul civil din Yemen, care a început în septembrie 2014, adică atunci când au pus mâna pe capitala statului, Sanaa, și au dat o lovitură de stat. De atunci, se luptă cu o forță intervenționistă condusă de Arabia Saudită.
Houthii susțin că în ultimii nouă ani au atacat cu succes unele instalații energetice valoroase din Arabia Saudită, dar observatorii internaționali spun că unele dintre aceste afirmații sunt nerealiste și că operațiunile au fost de fapt îndeplinite de Iran, inamicul major în regiune al Arabiei Saudite.
De ce este atât de importantă Marea Roșie?
Se estimează că aproximativ 12-15% din comerțul mondial trece prin Marea Roșie, adică strâmtoarea Bab el-Mandeb care o leagă de Golful Aden din Marea Arabiei, parte a Oceanului Indian.
Politico afirmă că pe acolo trece 30% din traficul global de containere și între 7 și 10% din petrolul mondial, dar și 8% din gazele naturale lichefiate sunt trimise astfel.
Deoarece strâmtoarea Bab el-Mandeb este acum închisă, transportul acestor materii prime și mărfuri va fi mai scump și va dura mai mult. De exemplu, deplasarea în jurul Africii va prelungi călătoria cu două săptămâni.
Ce face Occidentul în această problemă și cine este implicat?
Doar în weekendul trecut, navele de război americane, britanice și franceze au doborât aproximativ 15 drone trase de houthi în Marea Roșie.
Încă nu se știe dacă navele comerciale vor fi doar escortate sau dacă vor lupta împreună împotriva dronelor sau rachetelor balistice.
Marea Britanie a anunțat marți că va trimite distrugătorul „HMS Diamond” în Marea Roșie.
Italia va trimite acolo fregata „Virginio Fasan”, pe 24 decembrie.
Franța nu a spus încă dacă va participa sau nu la această acțiune coordonată. Ministrul forțelor armate, Sébastien Lecornu, a declarat marți că inițiativa SUA este interesantă pentru că permite partajarea informațiilor. Spania a spus că se va implica doar dacă NATO sau UE se implică.
Se pare că aceste eforturi navale internaționale de apărare împotriva atacurilor asupra navelor din Marea Roșie sunt mai ample decât au anunțat inițial. Până acum, 19 state au semnat de fapt Operațiunea Prosperity Guardian, nu doar primele nouă, dar majoritatea statelor nu doresc să facă publică această operațiune.
Cine nu va participa?
Ministrul francez al forțelor armate Sébastien Lecornu a spus că și Arabia Saudită ar trebui să participe la acțiune.
Fundația pentru Apărarea Democrațiilor, a declarat că mai mulți aliați occidentali din Orientul Mijlociu nu sunt dispuși să participe. „Unde sunt Egiptul, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite?” a spus Bradley Bowman.
China are o bază navală în Djibouti care găzduiește unele dintre navele sale de război, dar nu face parte din CMF.
Ce înseamnă Marea Roșie pentru comerțul mondial?
Politico afirmă că instabilitatea din Marea Roșie ar putea duce la o creștere cu circa 5% a prețurilor la energie, petrol și gaze. „Se așteaptă ca cererea de combustibil marin să crească cu cinci procente.
În ciuda atacurilor Houthi, mai sunt nave care trec fără probleme prin Marea Roșie. Deci, situația nu este încă critică, dar există teama că, în cazul unei escalade ulterioare, Canalul Suez ar putea fi blocat.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News