Cel mai înalt responsabil al Aviației Forțelor Navale americane este foarte încrezător că avionul cisternă fără pilot va zbura în acest an și va putea opera pe portavioane în 2026, caracterizându-l ca un punct cheie în deschiderea drumului pentru viitoarea generație de avioane.
„Vom zbura cu MQ-25 în 2025. Puteți să mă citați despre asta. Vom zbura cu platforma respectivă în 25 și vom pune acel lucru pe un portavion în 26 și vom începe să-l integrăm”, a declarat, la San Diego, viceamiralul Daniel Cheever, comandantul Forțelor Aeriene Navale. „Aceasta deblochează viitorul echipelor cu echipaj uman și fără.”
„Urmăm chestia asta în mare măsură, astfel încât să putem face echipă între avioanele cu pilot uman și cele fără, pe portavion și asta este o lume diferită. Deschide viitorul aeronavelor de luptă colaborative (CCA - collaborative combat aircraft) de generația a șasea și a tot ceea ce urmează după el”, a continuat el.
MQ-25 ”Stingray”, este un UAV conceput pentru realimentarea flotei aeriene de luptă, dar care poate îndeplini și misiuni secundare de informații, recunoaștere și supraveghere (ISR - intelligence, reconnaissance and surveillance). De asemenea, se așteaptă ca operaționalizarea MQ-25 să ușureze presiunea asupra aeronavelor de luptă F/A-18 de pe portavioane, care au trebuit să acționeze ca avioane de realimentare între timp, o misiune nespecifică care le-a ținut departe de zona de luptă.
Compania Boeing a câștigat contractul inițial în 2018 pentru proiectarea și producerea aeronavei MQ-25. La acel moment, oficialii serviciului au spus că aeronava va atinge capabilitatea operațională inițială - nomenclatura Pentagonului însemnând că aeronava este efectiv pregătită pentru misiuni - în 2024, dar unele întârzieri ale programului au împins acea dată în anul fiscal 2025, potrivit publicației Breaking Defense (28 ianuarie).
Boeing a efectuat anterior zboruri de testare cu prototipurile sale, dar oficialii Marinei au vizat anul 2025 pentru propriile zboruri de testare cu aeronava.
Cheever, la care Marina se referă și ca „Șeful aerian”, deoarece este cel mai înalt aviator operațional, și-a exprimat încrederea că MQ-25 va fi integrat în aripa aeriană, în pofida provocărilor operaționale asociate de aterizarea și decolarea unei aeronave, cu atât mai mult a unui UAV, pe puntea de zbor a unui portavion.
„Nu văd multe probleme în a le aduce împreună”, a spus el. „Am de gând să le dau o mare libertate instructorilor pentru tactici cu armamente, iar ei își vor da seama exact cum să opereze acest lucru fără probleme într-un [mediu] de echipă cu pilot uman și fără.”
„Așadar, [sunt] destul de încântat pentru asta, pentru că avem nevoie de această capabilitate și avem nevoie de ea anul acesta pentru a începe să zburăm”, a spus el.
Drona MQ-25 ”Stingray” va crește cu peste 50% raza de acțiune (combat radius) a aeronavelor F/A-18 de pe portavioane, de la 800 – 850 km cât este acum, la peste 1.300 de km.
Până în 2030, cel mai probabil, toate portavioanele americane vor opera, datorită dronei MQ-25, în afara oricărei amenințări cu rachetă antinavă, ceea ce face din acest UAV un schimbător de joc în războiul naval.
Pe măsură ce drona va fi operată tot mai mult, experiența operațională dobândită va fi transferată și modelelor de drone CCA, care sunt efectiv destinate luptei în combinații cu avioanele F-35 și F-22 și a NGAD dacă va fi construit.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News