Misiunea nu este una obișnuită de poliție aeriană, deoarece avioanele respective au decolat de la o bază aeriană britanică, iar cu ajutorul realimentării în aer au ajuns la peste 2.000 de km, în zona litoralului românesc, potrivit datelor de pe site-ul Flight Radar.
După cum se cunoaște, Royal Air Force (RAF) are dislocat la Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu un detașament de aproximativ 150 de militari și mai multe avioane Typhoon. Însă, cele două aparate cu numerele de înmatriculare ZK374 și ZK437, identificate ieri, au venit din Marea Britanie și nu de la baza Kogălniceanu.
Regatul Unit este unul dintre cei mai vehemenți critici ai Rusiei, iar pe lângă ajutorul militar substanțial acordat Ucrainei pentru a se apăra de agresiunea rusă, s-a remarcat, anul trecut, printr-o acțiune temerară a distrugătorului HMS Defender, care s-a apropiat de peninsula Crimeea la mai puțin de 12 mile marine, fiind foarte aproape de o confruntare cu navele și avioanele militare rusești.
Se pare că britanicii au acum în plan o nouă operație, extrem de ambițioasă în regiunea Mării Negre, ce ar implica o altă angajare curajoasă a capabilităților lor militare.
Ieri, publicația The Times a informat despre o posibilă deblocare a porturilor ucrainene de către navele britanice. Subiectul a fost discutat, pe 23 mai, de secretarul britanic de externe, Liz Truss, cu omologul său lituanian, Gabrielius Landsbergis.
Conform planului, forțele navale aliate vor curăța nord-vestul Mării Negre de minele rusești, pentru a asigura un culoar de transport sigur al cerealelor ucrainene, care pleacă din zonele Odessa și Nikolaev.
Totuși, ieri, Marea Britanie a anunțat că nu va trimite nave de luptă în Marea Neagră, potrivit agenției de presă Reuters.
Eventuala prezență avioanelor de luptă britanice în spațiul aerian ucrainean, pentru a proteja navele comerciale încărcate cu cereale ar fi complementară unei escorte navale, dar ar expune oricum NATO unei confruntări militare cu Rusia.
Încă, se caută soluții pentru transportul celor aproximativ 25 de milioane de tone de cereale, care așteaptă în silozurile Ucrainei, iar noua recoltă se apropie. Turcia, care este în relații bune cu Rusia, dar și cu Ucraina, ține deocamdată închise strâmtorile Bosfor și Dardanele. Astfel, gruparea navală a NATO de luptă împotriva minelor - SNMCMG2, nu poate intra în Marea Neagră pentru misiuni de deminare.
Britanicii și-ar putea asuma trimiterea unor dragoare de mine în Marea Neagră, prin apele fluviale europene (Rin – Main – Dunăre), ocolind strâmtorile turcești, dar dacă operațiunea eșuează, eventuala deminare a culoarului de transport, precum și protecția navelor comerciale ar putea reveni doar statelor membre NATO riverane Mării Negre.
Indiferent de soluția aleasă, escortarea aeriană a navelor cu cereale este întotdeauna binevenită.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News