Dominația F-35 e abia la început. Indiciile arată că avioanele americane F-35 vor domina întregul secol XXI

Tudor Curtifan |
Data publicării:
F-35, sursă foto: Lockheed Martin
F-35, sursă foto: Lockheed Martin

F-35 Lightning II este cel mai scump program militar din istoria americii. Și, în pofida unui val de critici care vizează aspecte tehnice, dar mai ales costul programului, nu puțini experți consideră că aeronavele americane de generația a V-a vor domina întreg secolul XXI.

Publicitate

Joint Strike Fighter, programul care a dat naștere F-35, se bazează pe fuziunea mai multor programe din anii 1980 și 1990, cu îmbunătățiri majore. 

F-35 este cel mai scump dintre programele de armament din istoria militară a SUA, costul total inițial estimat fiind de aproape 400 de miliarde de dolari iar obiectivul de a dezvolta aproximativ 2.500 de aeronave de generația a V-a în deceniile următoare.

Primul zbor al unui F-35A a avut loc pe 15 decembrie 2006 în serviciul US Marine Corps în 2015, în versiunea F-35B, iar versiunea F-35A în 2016 în serviciul US Air Force. Ulterior, F-35C a intrat în serviciul US Navy în 2019.

Și în pofida faptului că americanii au dat publicității prima imagine concept a viitoarei aeronave de generația a 6-a dezvoltată în cadrul programului NGAD (Next Generation Air Dominance) experții sunt de părere că F-35 va continua să fie aeronava militară care va domina secolul XXI.

 

Americanii sunt conștienți că printr-o modernizare continuă F-35 va domina secolul XXI

 

Dan Gouré, vicepreședinte al think tank-ului Lexington Institute, într-o analiză publicată în vara acestui an pentru RealClear Defense, consideră că aeronavele de generația a V-a F-35 vor fi „avioanele secolului” XXI.

În opinia expertului, motivul e foarte simplu. F-35 a fost proiectat pentru modernizări continue. Succesul pe care l-a înregistrat F-35 încă din primii ani - amintim că dacă Consiliul Federal al Elveției confirmă decizia de a achiziționa F-35 numărul operatorilor ajunge la 15 -, modernizările constante, coroborat cu faptul că producția va continua și în următoarele decenii, indică faptul că F-35 va domina fără drept de apel restul secolului nostru.

Programul a cunoscut deja upgrade-uri majore pe partea de software și hardware. Iar versiunea ultramodernă Block 4, în pofida întârzierilor, va aduce nu mai puțin de 53 de îmbunătățiri aeronavelor F-35, notează sursa citată.

De precizat că pe parcursul programului de modernizare Block 4 al F-35, care a început oficial în 2018, Pentagonul va actualiza continuu componentele hardware-ul și software-ul ale avionului produs de Lockheed Martin, adăugând noi capacități acestei aeronave.

Programul de modernizare Block 4 este estimată să ajungă la aproximativ 14.4 miliarde de dolari.

Totodată, noul pachet logistic în valoare de 6.6 miliarde de dolari are ca obiectiv, printre altele, scăderea costului orei de zbor, ca răspuns al numeroaselor critici aduse. Costul pe oră de zbor pentru flota globală de F-35 ar trebui să scadă cu 8% într-o perioadă de trei ani, de la 36.100 de dolari în 2020 la 33.400 dolari în 2023. Proiectul prevede totodată reducerea costului pe oră de zbor al F-35A, cea mai folosită dintre cele trei variante F-35, de la 33.600 de dolari la 30.000 de dolari.

Nu în ultimul rând, F-35 va dispune de o versiune nouă de motoare, cel mai probabil undeva la finalul acestui deceniu.

CITEȘTE ȘI: F-35 devine nuclear. Avioanele americane, un nou pas decisiv spre certificarea capacităților nucleare

 

2. F-35 ameri... (f-35-sua-zbor-in-formatie_80701600.jpg)

F-35 americane, zbor în formație. Sursă foto: Lockheed Martin

 

Mai există exemple de „succes”. B-52 Stratofortress sau F-16

 

Expertul Dan Gouré, în analiza sa, dă exemplul B-52, F-16 sau chiar F-15.

În pofida vârstei lor înaintate, US Air Force sunt dependente de bombardierele strategice B-52. Primul zbor al unui B-52 datează din 1962 și se estimează că cele 76 de aeronave B-52H pe care americanii încă le mai dețin vor rămâne în serviciu până la mijlocul acestui secol. De-a lungul timpului SUA au înlocuit și modernizat fiecare sistem al B-52 de mai multe ori.

Și e posibil ca B-52 să nu fie singurul avion de luptă care va sărbători centenarul. F-16 sunt fără îndoială printre cele mai bune avioane din lume. Achiziționate în 1978, F-16 au cunoscut numeroase modernizări și, în ciuda faptului că SUA nu și-au ascuns intenția de a le retrage din serviciu, nu e deloc exclus ca și ele să atingă centenarul. 

Versiunile modernizate de F-16, care includ sisteme avansate precum radare AESA, o nouă avionică sau muniție inteligentă, sunt extrem de căutate în continuare de clienți externi ai SUA. 

Urmând exemplele mai sus amintite, americanii au toate „ingredientele” pentru ca F-35, un avion proiectat special pentru modernizări continue, să domine întreg secolul XX, conchide sursa citată.

CITEȘTE ȘI: Forțele Aeriene americane activează prima escadrilă de F-35A din Europa

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel