,,Aceasta este o veste proastă, dar nu mă surprinde", remarcă Eric Trappier, CEO al Dassault Aviation, după ce Polonia a semnat contractul pentru achiziționarea de aeronave de luptă americane, precizează ziarul francez L'Opinion.
Vineri, autoritățile poloneze au parafat un contract de 4,6 miliarde USD pentru 32 Lockheed Martin F-35 A, cu trei zile înainte de vizită a lui Emmanuel Macron, luni și marți la Varșovia.
Ajuns în Polonia, președintele francez a continuat să pledeze pentru autonomia strategică a UE și pentru apărarea europeană. De asemenea, Macron a subliniat importanța unei integrări militare mai profunde în rândul statelor membre ale UE. Franța, la rândul său, pledează pentru mai multe proiecte de cooperare europeană în domeniu, care vizează eficient consolidarea propriei industrii interne de apărare.
Până în prezent, Varșovia s-a abținut în mare măsură să se implice în proiecte europene de cooperare în domeniul apărării, cel mai recent fiind proiectul franco-germano-spaniol de dezvoltare a programului FCAS (Future Combat Air System), avionul de luptă de generație viitoare, destinat să înlocuiască avioanele Eurofighter și Rafale, deoarece nu a fost dispusă să aştepte până în 2025 când este planificat un prim zbor demonstrativ pentru acest avion.
Dezamăgirea francezilor că Polonia nu mai cumpăra armament de la ei este destul de veche, dar devine tot mai acută
În 2002, Dassault Aviation a pierdut oportunitatea de a vinde Poloniei avioane Mirage 2000-5, deoarece Varşovia a optat pentru avioane F-16 americane. În 2016, industria franceză de apărare pierde un contract în valoare de 3,4 miliarde de dolari, deoarece Varșovia a anulat un contract cu Airbus pentru achiziția a 50 de elicoptere Caracal. În martie 2018, însă, Polonia a semnat un contract cu Statele Unite, în valoare de 4,75 miliarde de euro, pentru achiziționarea de rachete Patriot, moment în care, probabil, compania franceză Thales, care formează împreună cu compania italiană MBDA consorţiul Eurosam, ar fi dorit să văd sisteme antirachetă SAMP/T.
Tot ce i-a rămas industrie franceze de apărare a fost un contract de modernizare a submarinelor marinei poloneze, bucurându-se de faptul că nu a existat o ofertă din partea Statelor Unite, că probabil ar fi pierdut şi contractul ăsta. Mai este şi programul Orka, unde francezii speră să câştige.
În prezent, discuțiile privind programul Orka se derulează cu trei competitori: grupul francez Naval (submarine Scorpene), suedezii de la Kockums, parte a companiei de apărare Saab Group (noul model de submarin A26 din clasa Blekinge) și germanii de la TKMS ( submarine Type 212/214).
Potrivit ziarului L’ Opinion, directorul general al Dassault Aviation remarcă faptul că piețele țărilor membre NATO și UE sunt de facto închise pentru avioanele franceze Rafale, dar promite să schimbe acestă situaţie şi mizează pe proiectul franco-germano-spaniol de dezvoltare a programului FCAS.
Trebuie amintit ca, în luna ianuarie 2019, Airbus Defense and Space şi Dassault Aviation au primit un contract pe o perioadă de doi ani în valoare de 65 milioane de euro pentru a produce structura noului proiect FCAS. Producătorii încă așteaptă o comandă serioasă pentru acest avion, care a fost deja amânat de mai multe ori şi pentru care nu se înghesuie nimeni să-l cumpere.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News