AMCA pare mai asemănător cu avionul F-35 produs de Lockheed Martin, decât cu Su-57 al Rusiei sau cu J-20 din China, în sensul că este conceput ca un avion de luptă multirol, flexibil, capabil să execute o gamă largă de misiuni. AMCA pare a fi mai degrabă un avion complementar decât un înlocuitor pentru mijloacele pe care India se bazează pentru asigurarea superiorității aeriene, servind ca un multiplicator de forță flexibil, cu capacități de penetrare superioare.
În 2018, India s-a retras din programul ruso-indian (FGFA) de construcție a avioanelor de luptă de generația a V-a pe baza aeronavei Su-57 a Rusiei. Deși Forțele Aeriene Indiene au avut partea lor de rezervă privind aspectele tehnice concrete ale FGFA - în principal privind performanța stealth a Su-57 și provocările de producție cu care se confrunta motorul Izdeliye 30 - decizia Indiei de a se retrage din programul FGFA nu a fost lipsită de contextul său politic. Parteneriatul FGFA devenea o datorie care împiedica India să își atingă obiectivul de a-și construi propria industrie de apărare, ca parte a inițiativei guvernamentale „Make in India”, din 2014.
AMCA este, astfel, la fel de mult un proiect tehnic, pe cât un efort mai larg al politicii duse de New Delhi pentru stimularea sectorului de apărare al Indiei. Efortul este condus de Organizația de Cercetare și Dezvoltare a Apărării din India și de Hindustan Aeronautics Limited și este, de asemenea, programat să implice sprijinul contractanților locali.
În calitate de avion de luptă de generația a V-a, “cu caracteristici chiar de generația a VI-a”, AMCA va avea o performanță stealth superioară, cu o amprentă radar foarte redusă, va integra o multitudine de sisteme bazate pe inteligența artificială, va deține o avionică performantă și, implicit, o exploatare simplificată, o tracțiune vectorială pentru manevrabilitate superioară, precum și o capacitate puternică de detecție (radar) și război electronic, după cum au anunțat oficiali indieni.
Se știe destul de puțin despre armamentul de la bordul AMCA și se presupune că acesta va fi transportat în întregime în interiorul fuselajului, pentru a maximiza performanța stealth și capacitatea de penetrare în adâncime. Avionul va avea capacitatea de direcționare a rachetelor dincolo de limita vizibilității directe și, în plus față de prezența obișnuită de rachete aer-aer, armament de autoapărare și bombe ghidate, se apreciază că avionul va deține și sisteme de arme cu energie dirijată (DEW).
Programul de livrare a avionului către Forțele Aeriene Indiene este foarte probabil supus schimbărilor în următorii ani, pe măsură ce proiectul avansează, dar în prezent este planificat ca AMCA să efectueze primul zbor până în 2025, iar producția în serie să înceapă până în 2028.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News