Invadarea Ucrainei a paralizat politic și militar Uniunea Europeană. În pofida sprijinului pe care l-au acordat statele europene Ucrainei, mai ales după decizia de a se rupe brutal de dependența de gazul rusesc, Ucraina nu ar fi rezistat mai mult de o lună în fața tăvălugului rus fără Statele Unite ale Americii.
SUA sunt principalul furnizor de armament pentru Ucraina, iar Washingtonul trage după el și Europa. Criza majoră și războiul fără precedent din Europa după cel de-al doilea Război Mondial au arătat în cele din urmă capacități limitate din punct de vedere militar al statelor UE să gestioneze un conflict de o asemenea anvergură.
În 2020 președintele francez Emmanuel Macron vorbea inclusiv de faptul că NATO e în „moarte cerebrală”, liderii vest europeni încercând, inclusiv pe plan militar, o ruptură treptată de SUA. Sunt în continuare multe proiecte comune între statele UE în ceea ce privește dezvoltarea de capabilități militare, lucru de altfel benefic, existând numeroase programe europene de apărare în baza PESCO, însă dezvoltarea unei structuri militare europene, popular numite „armată europeană”, e foarte, foarte departe.
O idee SF: Construirea unui portavion european. De ce ideea are zero șanse de reușită
Grup de lupta portavion francez Charles de Gaulle Sursa foto: Twitter
Industria de apărare europeană e implicată în multe proiecte, multe întâmpinând dificultăți din cauza modului diferit de abordare între statele participante la aceste proiecte.
Însă un proiect cel puțin ambițios care a ridicat numeroase sprâncene e nici mai mult nici mai puțin decât un portavion european.
Comisarul european pentru piața internă Thierry Breton, în cadrul conferinței European Defence & Security Conference, a declarat în discursul său privind importanța cooperării în domeniul apărării între statele membre UE, că „pe termen mediu și lung e inevitabil să nu ne gândim și la un portavion european”.
Experții publicației franceze de apărare Opex 360 au analizat declarația comisarului european cu privire la construirea pe termen mediu și lung a unui portavion european, considerând proiectul „nerealist”.
Ei explică faptul că un asemenea portavion nici nu ar avea sens în contextul în care din 27 de state membre ale UE doar, dintre care nu toate au acces la mare, doar trei țări dețin experiență și capacități de operațiuni de aviație navală. Acestea sunt Franța, Italia și Spania. Țările de Jos (Olanda) ar fi putut completa lista, dar au abandonat de mult timp ideea unui portavion, încă din 1968 când HNLMS Karel Doorman a ieșit din serviciu.
Mai mult, dintre cele trei țări doar Franța deține un portavion cu sistem de decolare CATOBAR. Sistemul de decolare CATOBAR (Catapult Assisted Take-off Barrier assisted recovery) este sistemul de decolare care operează cu catapulta cu aburi sau catapulta electromagnetică.
La toate acestea se adaugă invetițiile imense care vor fi necesare, aspectele tehnologice, resurse umane și nu în ultimul rând interesele diferite ale statelor și specificul fiecărui stat.
Astfel, șansele unui portavion european, pe termen mediu și lung, sunt aproape nule.
E foarte greu de imaginat că se va ajunge la un consens în cazul unui portavion european, o propunere a comisarului european Thierry Breton cu șanse aproape zero de izbândă.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News