Bodnar amintește că ideea participării Ucrainei la programul turcesc de avioane de luptă de ultimă generație nu este nouă și că negocierile au început înainte de invazia pe scară largă a Rusiei în Ucraina. "Există un fel de consorțiu de companii ucrainene care concurează pentru acest motor cu alți producători internaționali și naționali", a declarat Bodnar, adăugând că "putem produce rapid echipamente cu caracteristicile atât de necesare pentru acest avion", potrivit CNN Turk.
Acesta subliniază că avionul turcesc KAAN are potențialul de a concura cu F-35 și F-22 (n.r. - acesta din urmă nu este destinat exportului). "Așa cum am spus, dacă vom reuși și vom preveni influența terților atât în Est, cât și în Vest, vom fi printre cei mai puternici din regiune", spune Bodnar.
Întrebat dacă Ucraina va achiziționa în viitor avioane de luptă turcești Kaan, el spune următoarele: "Nu numai că le vom cumpăra, dar le vom și folosi. De asemenea, știm și unde să le utilizăm".
KAAN (TF-X) este proiectul unui avion de vânătoare de generația a V-a, dezvolta de către compania Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAȘ). Avionul este dezvoltat pentru a înlocui F-16, dezvoltarea oficială a început în august 2016, cu planuri preliminare de a livra 20 de avioane în versiunea Block 1 către Forțele Aeriene Turce în 2028 și de a atinge o rată de producție de două avioane pe lună în 2029.
Kaan va fi primul prototip al unui avion de generația a V-a dezvoltat de industria de apărare turcă. Turcia va intra așadar într-un club select de state care dețin avioane de generația a V-a.
Ucraina, contribuţie majoră la dezvoltarea de motoare pentru proiectele industriei aeronautice din Turcia
Faptul că industria ucraineană se implică în dezvoltarea programului KAAN nu ar trebui să surprindă pe nimeni, mai ales în ceea ce priveşte furnizarea de motoare. Amintim că, la sfârşitul anului 2021, compania turcă Baykar Defense și întreprinderea de stat ucraineană Ivchenko-Progress au semnat un contract pentru furnizarea de motoare cu reacție AI-322F și AI-25TLT. Unul dintre aceste două motoare urmând să fie instalat pe o viitoare dronă de atac produsă de industria turcă de apărare.
Din câte se pare motoarele AI-25TLT vor fi folosite pentru proiectul militar MİUŞ (Combat Unmanned Aerial System), care presupune dezvoltarea unei noi drone de atac.
De asemenea, Ucraina are o contribuţie majoră la dezvoltarea dronei Akinci. Acest UAV fiind unul dintre cel mai recent produs al industriei militare turce.
Bayraktar Akinci poate zbura la o altitudine de 12.200 metri, anvergura aripii aeronavei este de 20 de metri, greutatea maximă la decolare - 4500 kg. Durata zborului - până la 24 de ore. Viteză maximă - 360 km / h, croazieră - 240 km / h. Sarcina maximă de luptă a dronei Akinci poate ajunge la 1350 de kilograme.
Motoarele AI-450T, instalate pe drona Bayraktar Akinci, sunt un produs al biroului ucrainean de proiectare „Progress”. De asemenea, se remarcă faptul că partea ucraineană a contribuit la proiectul UAV Bayraktar Akinci nu numai prin furnizarea de motoare, ci și de materiale compozite.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News