Membrii Congresului încearcă să lege acordul cu aprobarea Turciei pentru aderarea Suediei și Finlandei la NATO, pe care Ankara o respinge și le cere celor două țări să își îndeplinească angajamentele de a eradica elementele teroriste care vizează teritoriile turce.
În mijlocul acestor tensiuni, apar trei întrebări cu privire la: (1) motivele Turciei de a finaliza acordul cu avioanele de luptă; (2) obstacolele cu care se confruntă și; (3) impactul refuzului Washingtonului asupra relațiilor dintre cele două țări.
Aceste întrebări primesc răspunsul într-o analiză a lui Rifaat Ongel, cercetător în domeniul apărării la Centrul de Cercetare și Studii "SITA" din Turcia, care este doctorand în cadrul Departamentului de Relații Internaționale de la Universitatea Tehnică din Orientul Mijlociu "Ankara".
De ce vrea Turcia vrea să cumpere avioane de luptă și kit-uri de modernizare?
Avioanele americane de luptă F-16 sunt componenta principală a Forțelor Aeriene Turce, și constituie principala forță de lovire a acestora. Între 1987 și 2012, Ankara a achiziționat din SUA un total de 270 de avioane F16. În prezent, Turcia este țara care deține cel mai mare număr de avioane F-16, după Statele Unite și Israel, devenind unul dintre cei mai actuali utilizatori ai acestui tip de aeronave de luptă.
Ankara mizează pe avion, din cauza problemelor de securitate, mai ales în domeniul combaterii terorismului, ceea ce înseamnă că forțele sale armate au dobândit expertiză operațională importantă pe această aeronavă de luptă, devenită cea mai logică opțiune pentru Comandamentul Forțelor Aeriene.
Pe de altă parte, Turcia așteaptă cu nerăbdare să i se furnizeze un nou grup de avioane F-16 pentru a-și moderniza și completa stocurile de război, mai ales că cele mai multe aeronave de acest tip au intrat în serviciu între 1987 și 1995.
Dezvoltarea și modernizarea forțelor aeriene turce reprezintă o necesitate pentru Ministerul Apărării, care lucrează la furnizarea unui model de luptă care conține unele dintre caracteristicile aeronavei de generația a cincea (capacități tehnice și de luptă mai înalte). În plus, industria turcească de apărare are o istorie lungă cu avionul de luptă F-16, deoarece companiile turcești au implementat programe de modernizare structurală și electronică asupra acestuia în ultimii ani.
În acest fel, durata de viață a aeronavei F-16 a fost prelungită, fiind dotată cu echipamente mai moderne, la care se adaugă faptul că 160 dintre aeronavele pe care Ankara le-a cumpărat între 1987 și 1995 au fost produse în Turcia. Cele 46 de avioane F-16 care au fost exportate în Egipt între 1993-1995 au fost produse și în Turcia, pe lângă faptul că Ankara a modernizat F-16 pakistaneze și iordaniene în ultimii douăzeci de ani.
În principal din aceste motive, dar și din altele, Turcia urmărește să se aprovizioneze cu 79 de kituri de modernizare pentru aeronavele F-16, pe lângă aeronavele mai noi de același tip, pentru a-și moderniza flota de avioane de luptă de producție americană.
Care sunt obstacolele pentru ca Turcia să obțină avioanele de luptă și kit-urile de modernizare?
În octombrie 2021, Ankara a transmis Statelor Unite o cerere pentru achiziționarea a 40 de avioane de luptă F-16 Block 70 și 79 de kit-uri de modernizare, dar notificarea informală către Congres cu privire la proces nu a fost făcută decât cu câteva săptămâni în urmă.
În ciuda obiecțiilor Congresului și a cererilor de a condiționa vânzarea, războiul Rusiei împotriva Ucrainei l-a determinat pe președintele american Joe Biden să fie de acord cu tranzacția, iar cererile au fost anulate conform Legii de autorizare a apărării naționale din 2023.
Într-o scrisoare, pe care au trimis-o lui Biden, 29 de senatori au declarat că nu vor fi de acord să vândă avioane de luptă și echipamente de modernizare până când Turcia nu va fi de acord cu cererile Suediei și Finlandei de aderare la NATO.
După ce executivul american a depus notificarea informală, a intrat în vigoare procesul de negocieri între administrația SUA și Congres, proces care durează între 20-40 de zile.
Totuși, trebuie menționat că diversele obiecții prezentate de Congres țin întregul proces într-o stare de incertitudine, ceea ce înseamnă că administrația americană se poate abține de la a depune notificarea oficială Congresului și poate suspenda procesul de vânzare.
Declarațiile recente ale președintelui turc Recep Tayyip Erdogan (începutul lunii februarie) indică faptul că Turcia nu va fi de acord, mai ales pe termen scurt, cu aderarea Suediei la NATO, legând aceasta de vânzarea F-16.
Cum afectează respingerea acordului de către Washington, relațiile celor două țări?
Pe scurt, eșecul vânzării nu este în favoarea Turciei, dar nici nu servește intereselor americane, întrucât F-16 este singurul indicator al parteneriatului turco-american de securitate și apărare.
De asemenea, vânzările de arme, în general și F-16 în special, se reflectă în stabilitatea istorică și influența diplomatică a Washingtonului în conflictele dintre Turcia și Grecia, mai ales că avioanele de luptă de acest tip formează pilonul forțelor aeriene grecești.
Prin urmare, eșecul procesului de vânzare va constitui o scădere reală a ritmului relațiilor turco-americane și o diminuare a influenței diplomatice a Statelor Unite în partea turcească a Mării Egee și în estul Mediteranei.
Acest lucru este întărit de faptul că Congresul a anunțat aprobarea vânzării avioanelor de luptă F-35, de generația a cincea, către Atena, ceea ce înseamnă că Statele Unite vor acorda Greciei, pentru prima dată în istorie, superioritate tehnologică militară.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News