De ce nu semnează România contractul pentru corvete. Francezii nu ar fi răspuns invitației de a finaliza acordul

Tudor Curtifan |
Data publicării:
Gowind 2500, sursă foto: Naval Group
EXCLUSIV
Gowind 2500, sursă foto: Naval Group

În 2019 gigantul francez Naval Group a fost declarat câștigătorul programului „Corveta multifuncțională”, în baza căruia, pentru aproximativ 1.2 miliarde de euro ar trebui construite pentru Forțele Navale Române patru corvete din clasa Gowind 2500.

 

Pe lângă cele patru corvete Gowind 2500, contractul prevede ca francezii de la Naval Group să opereze și modernizarea fregatelor  T22R - Fregata Regina Maria și  Fregata Regele Ferdinand.

În cursul săptămânii trecute Viorel Manole, directorul Patromil, în cadrul interviului pe care l-a acordat DefenseRomania, a dezvăluit faptul că Naval Group a fost la București și ar fi înaintat contractul parafat către MApN pentru construcția celor patru corvete din clasa Gowind 2500. Telenovela părea că ajunge la final.

Doar că acest lucru nu s-a întâmplat.

 

Surse DefenseRomania: Naval Group nu ar fi răspuns invitației MApN de a finaliza contractul

 

Din informațiile obținute pe surse de DefenseRomania, într-adevăr contractul ar fi trebuit semnat luna aceasta. Se pare că Ministerul Apărării Naționale a invitat gigantul francez Naval Group să finalizeze semnarea acordului, dar francezii nu s-au prezentat.

Pentru președinția lui Emmanuel Macron eșecul în „Corveta multifuncțională” ar putea fi al doilea după ce Australia a rupt un acord cu Naval Group pentru construcția de submarine convenționale din clasa Barracuda.

În tot acest climat Damen ar putea reprezenta o soluție în contextul în care grupul olandez are deja forță de muncă disponibilă iar la Șantierul Naval Galați, pe care îl deține, au fost construite până în prezent 30 de nave militare, pentru 13 forțe navale diferite.

Programul de înzestrare cu corvete e esențial, fapt demonstrat și de tensiunile de la Marea Neagră, tensiuni care în ultimii ani au crescut constant și periculos de mult.

Precizăm că DefenseRomania a solicitat un punct de vedere oficial celor de la Naval Group. Până în momentul publicării acestui material DefenseRomania nu a primit un răspuns din partea grupului francez.

 

Problemele ar fi de ordin financiar

 

Există indicii care duc spre zona financiară și se referă la dorința părții franceze de a renegocia acordul ca urmare a faptului că prețul materiilor prime a crescut față de perioada 2019. Spre exemplu doar prețul oțelului a crescut cu 90% în 2021, acum fiind din nou în scădere.

Însă tot pe surse se pare că MApN nu are sub nicio formă în vedere creșterea prețurilor. Acest lucru e reliefat inclusiv printr-o Hotărâre de Guvern care specifică faptul că pe toată durata contractului costurile sunt fixe. Astfel, ele nu pot crește față de 2019.

O altă pistă vorbește de disensiuni între Șantierul Naval Constanța și Naval Group cu privire la investiții și la faptul că în prezent SNC nu dispune de forță de muncă pentru acest proiect.

Potrivit datelor oficiale din program, „navele vor fi construite în România în decurs de șapte ani, în baza unui transfer de tehnologie pentru construcţia, dotarea şi mentenanţa corvetelor”. Mai mult, prima navă ar trebui livrată la doar trei ani de la semnarea contractului.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel