Toate cele zece nave americane din clasa Nimitz sunt cu propulsie nucleară, precum și portavionul USS Gerald R. Ford din clasa cu același nume.
USS Gerald R. Ford, nava care dă și numele clasei, e cel mai scump portavion construit vreodată, dispunând de tehnologii de ultimă generație.
În comparație cu cele 11 portavioane americane, China deține 2 portavioane operaționale și unul în curs de operaționalizare după ce a fost construit și a trecut testele. Operaționale în acest moment sunt portavioanele Liaoning și Shandong.
Rusia are un singur portavion care se „îneacă” de mulți ani la cheu, bătrânul Amiral Kuznețov. Un portavion deține încă și Franța, în timp ce India și Marea Britanie operează două astfel de nave.
De ce e noul portavion USS Gerald R. Ford o adevărată mașinărie de luptă. Noua tehnologie și integrarea catapultelor electromagnetice permite portavionului să lanseze avioane la foc automat
Contraamiralul de flotilă (r.) Constantin Ciorobea, fost Comandant al Componentei Operaţionale Navale şi fost Locţiitor al şefului Statului Major al Forţelor Navale, într-o ediție precedentă la finalul anului trecut a podcastului Obiectiv EuroAtlantic, difuzat de DefenseRomania, explica marele avantaj al acestor catapulte electromagnetice care sunt integrate pe noile portavioane americane.
El precizează că noile portavionae vor putea lansa avioane cu o rată mult mai mare, lucru decisiv în orice posibil conflict militar.
„Din perspectiva tonajului și noua clasă Gerald Ford, precum și cele 10 portavioane pe care SUA le dețin din clasa Nimitz, sunt cam în aceeași zonă. Dar la bordului portavionului Gerald Ford americanii au integrat acest sistem de catapultare electromagnetică. Fapt care permite o rată de lansare a avioanelor în luptă mult mai mare decât a portavioanelor din clasa Nimitz, care au integrate catapulte pe aburi”, precizează contraamiralul (r.) Ciorobea.
Fostul oficial al Forțelor Navale și-a arătat convingerea că viitoarele portavioane din clasa Ford nu vor mai fi la fel de scumpe.
Dacă inițial costul portavionului USS Gerald R. Ford era estimat la 10,5 miliarde de dolari, în prezent acesta a ajuns la 13,27 de miliarde de dolari, devenind astfel cea mai costisitoare navă de război construită vreodată.
Testarea portavionului USS Gerald R. Ford prin detonarea explozibilului subacvatic ce a produs un „cutremur” de 3.9 pe Richter. Sursă foto: USS Gerald R. Ford (CVN 78) Twitter
„Sunt de asemenea foarte multe echipamente moderne la bord, iar toate acestea au dus la creșterea prețului. Trebuie totuși înțeles că ele au fost integrate pentru prima dată într-o navă, deci includem și partea de cercetare, dezvoltare, operaționalizare etc. Pentru un asemenea salt tehonlogic consturile sunt uriașe și se reflectă în costul produsului. Dar următoarele portavioane din clasa Gerald Ford nu vor mai fi la același preț precum primul”, a conchis expertul.
Numărul de avioane pe care noile portavioane din clasa ford le vor putea transporta e similar cu cele din clasa Nimitz, aproximativ 90. Totuși, trebuie precizat că de regulă portavioanele din clasa Nimitz transportă aproximativ 65 de avioane.
USS Gerald R. Ford poate găzdui o gamă largă de avioane de luptă, inclusiv avioane de vânătoare, de cercetare și de avertizare timpurie.
Portavionul poate opera F-35C sau F/A-18E/F Super Hornet, dar și C-2 Greyhound, E-2 Hawkeye sau elicoptere SH-60 Seahawk pot opera de pe aceste nave de luptă.
Catapultele electromagnertice: Noul portavion american USS Gerald R. Ford a întâmpinat câteva probleme cu aceste catapulte, probleme pe care americanii le-au remediat
Un F/A-18F, zburând deasupra portavionului USS Gerald R. Ford, în timpul unor teste. Sursă foto: U.S. Navy via. The Drive
Nava posedă un sistem avansat de luptă, care include radare și senzori de ultimă generație, precum și sisteme de apărare antiaeriană și antirachetă.
Noile sisteme de catapultare electromagnetică le-au dat bătăi de cap constructorilor portavioanelor de ultimă generație. Catapultarea electromagnetică este una din cele mai mari provocări pentru USS Gerald R. Ford, iar francezii s-au uitat cu atenție la aceste dificultăți în contextul în care viitorul lor portavion, aflat în construcție, va integra tot catapulte electromagnetice.
În urmă cu trei ani, sistemul de catapultare electromagnetică EMALS care ar trebui să efectueze 4.166 de lansări înainte să întâmpine probleme de ordin tehnic, a întâmpinat dificultăți după doar 181 de decolări.
Sistemul de catapultare electromagnetică EMALS și sistemul AGG (Advanced Arresting Gear), sistem controlat electronic pentru recuperarea avioanelor, au costat 3.5 miliarde de dolari. Având în vedere că 13.2 miliarde de dolari este costul portavionului, sistemele reprezintă 25% din costul total al celei mai scumpe nave de război construite vreodată în istorie.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News