Recent, Damen a finalizat la Șantierul Naval Galați construirea celor două module care corespund Compartimentului Maşinilor pentru nava Den Helder, navă de aprovizionare şi suport logistic construită pentru Forțele Navale Olandeze.
În cursul acestei zile, în cadrul unui eveniment la care a luat parte și presa din România, la Șantierul Naval Galați au fost lansate la apă cele două module care corespund Compartimentului Maşinilor pentru nava Den Helder.
La finalul evenimentului, înalți oficiali ai Damen au făcut declarații de presă. Și, așa cum era de așteptat, au fost făcute referiri și la controversatul contract „Corveta multifuncțională” - construirea celor patru corvete în România pentru Forțele Navale Române.
Damen își menține oferta: Corvete Sigma 10514, cu proiectare și construcție în România, la Galați și Mangalia
Roland Briene, director comercial Damen Naval, a precizat jurnaliștilor că oferta Damen, companie clasată pe locul secund în licitație, e în continuare valabilă, în contextul în care Asocierea dintre Naval Group și Șantierul Naval Constanța, câștigătorii programului, nu vor semna acordul. Amintim că MApN a solicitat ca acordul să fie semnat în termenii inițiali până la finalul lunii aprilie.
„Da, rămâne aceeași. Vă pot spune că în continuare compania Damen e dispusă să construiască nave pentru Forțele Navale Române”, a precizat directorul Damen Naval, prezent la Galați.
Totodată, Gherorghe Savu, directorul Damen Naval Romania, a precizat și el că Damen așteaptă decizia MApN și a subliniat importanța ca aceste nave să fie construite în țara noastră, cu implicarea industrie de apărare.
„Damen e unul din competitorii care și-a continuat extinderea valabilității ofertei finale și așteptăm cu mare speranță decizia MApN. Noi credem că navele trebuie făcute în România.
România are capacitatea de a produce astfel de nave. E important și contextul, tot ceea ce se întâmplă în zona extinsă a Mării Negre, ca România să aibă capacitatea de producție, de reparare, de întreținere și modernizare a navelor pe teritoriul său național”, a mai precizat Gheroghe Savu director Damen Naval Romania, care a reiterat obiectivul programului „dezvoltarea industriei navale militare românești”.
„Avem experieță și expertiză în construcția navelor de acest tip. Noi am construit multe asemenea la Galați. Avantajul e că în Galați există și institutul nostru de proiectări. Deci dacă e să fie construite de Damen, proiectarea va fi făcută la Galați iar construirea cel mai probabil la Mangalia”, a conchis Gheorghe Savu.
Context - „Corveta multifuncțională”, programul de înzestrare al Forțelor Navale Române
Contextul în care ne aflăm e cunoscut mai de toată lumea. În 2019 Asocierea dintre gigantul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa a câştigat licitaţia pentru programul „Corveta multifuncțională”.
Pe lângă combatibilitatea NATO, cel mai important aspect al programului e de departe ca navele să fie construite în țară și nu achiziționate deja fabricate.
Acordul prevede construcția a patru corvete de tip Gowind 2500, dar programul include și modernizarea fregatelor T22R - Fregata Regina Maria și Fregata Regele Ferdinand.
Doar că, din varii motive, ce țin de neconcordanțe financiare, peste care s-au adăugat și creșterea costurilor materiei prime după pandemia de COVID-19, acordul nu a fost semnat fiind un blocaj ce ține de trei ani, în timp ce MApN solicită respectarea actului inițial și așteaptă Asocierea să semneze.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News