Transferul avioanelor de luptă F-16 către Ucraina este o misiune cu adevărat dificilă și de lungă durată, atunci când ceea ce ar fi trebuit să dureze trei sau patru ani urmează să fie finalizat în câteva luni.
Deși Ucraina va primi F-16, analize recente ale presei occidentale, preluate de și de DefenseRomania, arată că numărul acestora va fi mult mai mic decât se așteptau ucrainenii inițial. Unele surse indică 6 avioane în această vară și aproximativ 20 până la finalul anului, în timp ce altele vorbesc de maximum 24.
deși Ucraina va primi în cele din urmă primele avioane F-16, vor fi în cantități mult mai mici decât se aștepta. Potrivit uneia dintre sursele Bloomberg, vom primi doar șase aeronave în vară și peste douăzeci până la sfârșitul anului.
O altă sursă a declarat că Ucraina ar putea să i se pună la dispoziție între 15 și 24 de avioane și că acest lucru este mult mai puțin decât cele 300 de avioane pe care le-am solicitat (în general s-au menționat 120-180 de avioane),
Dar pe lângă numărul avioanelor, piloți, tehnicieni la sol ori armamentul care va fi livrat, un expert ucrainean atrage atenția și asupra unei alte provocări.
Aceasta va fi și întreținerea aeronavelor și costul ridicat al orelor de zbor.
Cum poți ajunge la doar 5.500 ora de zbor pe F-16. Dar nu va fi cazul Ucrainei, care se uită cu îngrijorare și spre armamentul ce va fi livrat pentru F-uri
Photo: U.S. Air Force
La postul Kyiv 24, expertul în aviație Bogdan Dolintse spune că numărul de avioane care va fi livrat Ucrainei va afecta costul întreținerii și ora de zbor. Din păcate negativ.
Potrivit informațiilor acestuia, Ucraina va avea o flotă mică de F-16 într-o primă fază, formată din câteva zeci de avioane. Cifra e asemănătoare avansată de presa occidentală. Dolintse spune că ora de zbor poate scădea la 5.500 de euro pentru F-16, dar doar pentru statele care au o flotă de sute de avioane.
„Trebuie să înțelegem că atunci când vorbim de misiuni, ora de zbor a fiecărui avion este destul de costisitoare. Spre exemplu ora de zbor a unui F-16 poate fi una din cea mai mică din lume, dar doar cu condiția ca țara respectivă să dețină un număr mare de astfel de avioane. Adică există date care arată că ora de zbor ajunge și la 5.500 de euro pentru F-16, dar doar pentru acele țări care au o flotă de sute de avioane”, a precizat expertul.
Acesta a afirmat că în faza inițială Ucraina va deține o flotă de câteva zeci de avioane iar în opinia sa ora de zbor va fi cam de 3-4 ori mai mare, deci undeva în jur la 20.000 de euro. Cu toate acestea un factor decisiv va fi și armamentul.
Avione F-16 Fightin Falcon ale SUA, dislocate în Coreea de Sud, în 2021. Sursă foto: U.S. Air Force
Care, explică expertul ucrainean, nu e deloc ieftin, fapt pentru care există semne de întrebare cu privire la numărul de rachete care vor fi livrate.
„Dacă vorbim de mijloace adecvate pentru înfrângerea inamicului avem exemplul rachetelor cu rază lungă de acțiune AIM-120 AMRAAM care pot lovi la 180 kilometri. Dar costul rachetei poate ajunge până la un milion de dolari. Există și exemple precum AIM-9 Sidewinder, rachete aer-aer cu rază scurtă de acțiune de 22 kilometri și ghidare în diferite versiuni. De regulă costul rachetelor depinde de tipul de codificare și variază de la câteva sute de euro la 500.000 de euro pe rachetă. Asta pentru a înțelege că și armamentul este scump”, a conchis expertul.
Ucrainenii se tem că acest lucru, costul mare al armamentului modern pentru F-16, va influența numărul de rachete care va fi livrat.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News