În cursul acestui weekend nava de patrulare rus Vasili Bykov a deschis focul și a ridicat în aer un elicopter Ka-29 după ce o navă civilă care se îndrepta spre portul ucrainean Ismail de la Gurile Dunării a ignorat apelurile ruse. Marina rusă a hărțuit și inspectat nava civilă, care ulterior a fost eliberată și și-a continuat drumul.
Potrivit militarilor ruși, căpitanul navei civile nu a răspuns cererii de oprire pentru inspecție, în eventualitatea transportării de mărfuri interzise.
Amintim că în ultimele două săptămâni rușii au lovit în imediata apropiere a granițelor României, porturile ucrainene de la Gurile Dunării, Reni și Ismail, cu scopul de a submina capacitatea Ucrainei de a transporta cereale.
Ce e de făcut?
În contextul în care Marea Neagră e „închisă”, Turcia având „cheia” strâmtorilor Bosfor și Dardanele, iar acestea au fost închise după invadarea Ucrainei, navele sub pavilionul țărilor NATO nu pot intra în Marea Neagră.
„Coaliția voinței” cu implicarea directă a navelor României și a aviației militare pentru a sparge blocada rusă în Marea Neagră?
Fregata ROS Mărășești (F111) din Forțele Navale române, în dreapta, navighează în formație cu distrugătorul purtător de rachete, din clasa Arleigh Burke, USS Laboon (DDG 58), în cadrul unui exercițiu PASSEX, în Marea Neagră, pe 23 iunie 2021.
Un rol cheie l-ar putea juca în acest sens România. În ciuda faptului că Forțele Navale Române nu dispun de capacități de luptă moderne, asigurarea de către Marina română a escordei unor nave ar fi un factor de descurajare. Aviația militară poate juca și ea un rol determinant. Amintim că România deține o escadrilă de avioane F-16 iar avioane militare aliate se află dislocate în țara noastră unde operează misiuni de Poloție Aerienă, majoritatea acestor misiuni desfușurându-se deasupra apelor Mării Negre.
O poziție similară e împărtășită și de profesorul Radu Carp, care subliniază că România și Bulgaria ar putea forma o coaliție care să rupă blocada rusă. În pofida capacității reduse de nave moderne, ele pot însă acționa ca factor de descurajare.
„Forțele armate ruse au deschis focul în Marea Neagra asupra unei nave care se îndrepta spre portul Ismail.
Nu știm deocamdată dacă acest incident a avut loc in apele teritoriale ale unui stat sau în marea liberă. Indiferent de acest aspect, este nevoie urgent de o "coaliție de voință" a unor state membre NATO, precum România și Bulgaria care să asigure accesul dinspre și spre porturile ucrainene Reni si Izmail, precum și siguramta navelor ucrainene sau sub orice alt pavilion de pe Dunăre, cu sprijinul aviației (asigurat de state NATO care nu sunt neapărat riverane Mării Negre).
Numai în acest mod marina rusă va înceta blocada asupra navelor care transportă cereale din Ucraina.
De fapt, navele care au tranzitat spre porturile ucrainene de la Dunăre au beneficiat de un astfel de sprijin aerian dupa bombardamentul de la Reni (dar nu și după cel de la Izmail - desi nu am date certe în acest sens).
De ce poate opera o "coaliție de voință" în Golful Hormuz, nu și în Marea Neagră? Romania poate propune formarea unei astfel de coaliții, prin consultări trilaterale cu Bulgaria și Turcia și desigur cu SUA și aliații occidentali”, conchide profesorul Carp.
Fregata Mărășești, cândva distrugător, singura navă a României cu capacități de luptă. Dar și limitate
Fregata Mărășești
Anul trecut, cadrul uneia dintre edițiile emisiunii „Obiectiv EuroAtlantic” de la DefenseRomania, Eugen Niculae, fost comandor, marinar și reprezentant al industriei de apărare, în prezent Marketing & Business Development Director la compania românească Interactive Systems, a fost întrebat dacă Forțele Navale Române ar face față unui ipotetic conflict la Marea Neagră, dar și care e actuala stare a echipamentelor.
„Fregatele (n.r. - Regina Maria și Regele Ferdinand) trebuiau modernizate de când au fost achiziționate. Era în plan acest lucru. Trebuia să li se acorde un contract de through life support, dar nu sunt singurele.
„Mărășeștiului îi lipsește armamentul modern. El are un combat management system la bord, dar nu are vectori puternici. Are vectori de atac ușor de contracarat și nu are nici o siluetă care să-l avantajeze, având o suprafață efectivă de reflexie destul de mare.
În schimb e o navă foarte bună ca un centru avansat de comunicații pentru o eventuală Flotă NATO a Mării Negre, alcătuită din România, Bulgaria, Turcia și țările partenere. La fregate marele avantaj pe care l-am observat e pregătirea echipajelor. Echipajul a fost pregătit și instruit într-un mediu foarte performant, e și mândria lor. Echipajul prin profesionalism a salvat lipsa modernizării”, e de părere Eugen Niculae.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News