Se întâmpla în urmă cu 82 de ani, pe data de 5 noiembrie 1941, când Delfinul a scufundat nava cargo sovietică Ural lângă coastele Crimeei.
Momentul e relatat în arhive de către revista Art-Emis, într-un text ce face parte din comunicarea expusă în cadrul Sesiunii de Comunicări și Dezbateri Științifice „2016 - 100 de ani de la Războiul de Întregire, 75 de ani de la Războiul de Reîntregire Naţională" - Maia, 2016.
Astfel, se consemnează în „Jurnalul de Operaţiuni" al navei prima faptă de arme, scufundarea în ziua de 5 noiembrie 1941, prin atac cu torpila, de la distanţă mică, a unui vapor sovietic de circa 12.000 de tone, încărcat cu material explosiv. La comanda submarinului se afla căpitanul Constantin Bibi Costăchescu.
Documentele de arhivă au reţinut desfăşurarea evenimentelor astfel, potrivit sursei citate:
„În ziua de 5 noiembrie (1941, n.a.), la orele 8:00, se zăreşte o navă în pupa tribord, de circa 12.000 de tone, având drum către Cap Aitodor, venind probabil de la Batumi. Submarinul manevrează întorcându-se spre navă şi se plasează pentru atac. Se trece la cota de 30 de metri. La distanţa de circa 800 de metri, nava este atacată cu o torpilă. La 50 de secunde după aceasta, o a doua explozie, mult mai puternică, este sesizată în aceeaşi direcţie, probabil din cauza exploziei muniţiei de la bord".
Delfinul a fost reperat și atacat ulterior timp de 8 ore
Pentru scoaterea submarinului din zona, comandantul a ordonat drum Sud-Est. După o oră şi cinzeci de minute se aud explozii de grenade anti-submarine. „Delfinul" este reperat şi atacat timp de opt ore în 23 de valuri succesive, aruncându-se asupra lui circa 80 de grenade. Se trece la cota de 80 de metri imersiune, cea mai mare atinsă după probele de şantier (82 de metri, n.a.).
La ora 01:00 din 6 noiembrie 1941, la 60 de Mm sud-vest Crimeei, submarinul se ridică la suprafaţă şi îşi continuă drumul în vederea ieşirii din zonă şi pentru încărcarea bateriei, descărcate complet în cursul celor 22 de ore de imersiune. Din cauza mării agitate, bateria nu a putut fi încărcată.
„Delfinul" s-a îndreptat spre portul Constanţa pe o puternică furtună (tempesta - n.a.), care a durat circa 36 de ore. Surprins la suprafaţă şi care a izbutit cu greu să reintre în imersiune. La 7 noiembrie 1941, „Delfinul" a intrat în port la Constanţa, practic nevătămat.
Până la sfârşitul anului 1941, submarinul „Delfinul" a mai executat încă două cruciere: a şasea (30 noiembrie 1941 - 3 decembrie 1941), şi a şaptea (6 decembrie 1941 - 13 decembrie 1941), având ca misiuni interceptarea transporturilor sovietice în zona Bosfor - Coasta Anatoliei şi atacarea navelor de război sau comerciale care navigau izolat. Condiţiilor meteo deosebit de grele au făcut însă ca nervii echipajului să fie întinși la maxim și să nu poată ataca nicio navă. La 18 mai 1942 se reia şirul crucierelor în Marea Neagră, prima fiind cuprinsă între 18 mai 1942 şi 1 iunie 1942, sub comanda celebrului de acum căpitan Constantin Costăchescu.
Care a fost soarta NMS Delfinul. Nava nu este actualul submarin Delfinul
Submarinul Delfinul. Foto: Centrul de scafandri
NMS Delfinul a fost primul din cele două submarine ale Marinei României. Actualul submarinul a fost numit tot Delfinul, în memoria primei nave.
Actualul submarin al României a fost construit în URSS, în timp ce NMS Delfinul a fost construit în perioada interbelică la Fiume, pe atunci bază navală italiană, azi Rijeka în Croația.
După cel de-al Doilea Război Mondial și instaurarea comunismului de către tancurile sovietice, asemenea multor nave românești, NMS Delfinul a fost confiscat. Sovieticii nu l-au putut repara, suferind avarii grave în timpul conflagrației mondiale, astfel că NMS Delfinul a fost folosit pentru piese.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News