Se întâmpla pe data de 25 august 1981. Unul dintre piloții SR-71, BC Thomas, într-un interviu acordat Hush-Kit, anul trecut, a povestit despre rachetele lansate împotriva Blackbird. Era o zi de vară iar aeronava zbura într-o misiune de recunoaștere ce viza Coreea de Nord, în contextul în care amenințarea Phenianului era tot mai mare în plin Război Rece. Nu era un lucru neobișnuit, asemenea misiuni ale celor mai rapide avioane din istorie aveau loc și pentru a urmări manevrele URSS-ului sau a Cubei.
Thomas spune că piloții SR-71 erau conștienți de amenințările reprezentate de sistemele SAM, rachete sol-aer. Cele mai mari îngrijorări ridicau versiunile moderne ale rachetelor sovietice SA-5 (S-200) care puteau atinge o viteză de Mach 6, deci ajungeau rapid la țintă. „Deși sistemul nostru de avertizare ne alerta când o rachetă era lansată, timpul pentru a reacționa și a efectua manevre de evitare era scurt”, explică pilotul american.
Acesta a mai precizat că după lansarea unei rachete procedura era de a bloca sistemul electronic de ghidare a acesteia, accelerarea și luarea de altitudine urmată de un viraj al avionului de 45 de grade. Această procedură a funcționat cu brio împotriva sistemelor SAM SA-2 care au lansat de multe ori rachete împotriva avioanelor SR-71 în timpul războiului din Vietnam.
Astfel, pe 25 august 1981, a fost ultima tentativă de doborâre a unui Blackbird. Nord-coreenii și-au încercat norocul, dar fără succes. Piloții erau Maury Rosenberg și Ed McKim, care zburau cu SR-71 de-a lungul Zonei Demilitarizate dintre Coreea de Nord și Coreea de Sud. Însă la a doua trecere, Nordul a lansat o rachetă ghidată dintr-un sistem SA-2 (SAM) către avionul american. În doar câteva secunde, datorită vitezei, deși nu are agilitatea unui avion de vânătoare, SR-71 a reușit să evite racheta.
Într-un interviu acordat ulterior, Rosenberg a estimat că racheta a explodat la aproximativ 2-2.5 kilometri de aeronavă.
Despre SR-71 Blackbird, cel mai rapid avion din lume
Avionul fost dezvoltat de Lockheed, prin divizia Skunk Works, în baza unui proiect secret. Zborul inaugural a avut loc pe data de 22 decembrie 1964.
Dezvoltarea aeronavei a făcut parte din eforturile de a dezvolta un avion cu o semnătură radar redusă, fiind astfel o primă tentativă de realizare a unui avion stealth.
Rușii au reușit primele interceptări ale SR-71 abia în anii 1980 cu MiG-31. Viteza sa depășea lejer cele mai rapide interceptoare ale URSS de la vremea respectivă, avioanele MiG-25.
Au fost construite doar 32 de avioane SR-71 Blackbird iar niciunul nu a fost doborât vreodată. Doar apariția supravegherii prin satelit și costurile mari de operare au făcut ca SR-71 să fie retras din activitate în 1998.
CITEȘTE ȘI: Ziua în care un MiG-21 al Coreei de Nord a doborât un avion militar al SUA
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News