În 2020 s-a semnat un contract între Avioane Craiova și Ministerul Apărării pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 Standard la versiunea Standard Modernizat (Șoim). Contractul se întinde pe o perioadă de 4 ani.
Potrivit anunțului oficial al Ministerului Apărării de la vremea respectivă, contractul, în valoare de 275 de milioane de lei fără TVA, are o durată de 4 ani, ultima aeronavă modernizată urmând a fi livrată în termen de 48 de luni de la semnarea documentului.
Astfel, toate cele 10 avioane ar trebui livrate până la 14 august 2024. Aproape imposibil în contextul în care de la semnarea contractului în 2020 s-a modernizat un singur avion.
Blogul Aviația Magazin anunță că, în baza unui răspuns venit din partea Ministerului Apărării, cei de la Avioane Craiova au invocat un caz de forță majoră, anume războiul din Ucraina, pentru a solicita o amânare a livrărilor. Astfel, livrările au fost amânate cu 6 luni.
Sursă foto: Vasile Dîncu @OfficialFacebook - Fost ministrul al Apărării Naționale a României
”În urma demonstrării faptului că activitatea societății a fost afectată de efectele războiului din Ucraina, furnizorului AVIOANE CRAIOVA S.A. i-a fost recunoscut evenimentul de Forță majoră invocat, termenele de livrare ale aeronavelor fiind decalate cu șase luni. Așadar, primele aeronave trebuie livrate până la data de 14.02.2024, ultima aeronavă având termenul de livrare până la data de 14.03.2025. Avansul acordat de Ministerul Apărării Naționale în anul 2020 trebuie justificat prin livrarea primelor două aeronave și a laboratorului de avionică integrat la sol”, a transmis MApN, potrivit sursei citate.
În prezent se lucrează la modernizarea a 8 avioane din cele 10.
România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 au fost deja modernizate, sunt IAR-99 Șoim, în timp ce celelalte 10 au rămas la versiunea Standard din fabrică.
Despre IAR-99
IAR-99 Șoim, sursă foto: Avioane Craiova
Dezvoltarea acestui avion de antrenament avansat şi atac uşor a fost demarată în anii '70, fiind, potrivit Forțelor Aeriene Române, primul avion reactiv proiectat şi realizat integral în România. Primul prototip realizat a efectuat primul zbor în 21.12.1985. IAR-99 este un avion integral metalic, simplu din punct de vedere constructiv. Au fost construite 3 prototipuri unul dintre acestea fiind folosit pentru testele de anduranţă.
Avionul IAR-99 a intrat în serviciul Forţelor Aeriene în anul 1988, are o bună manevrabilitate şi este considerat unul dintre cele mai bune avioane din clasa sa. Motorul turboreactor Rolls-Royce Viper este robust şi fiabil şi este acelaşi care a echipat avionul de atac IAR-93.
Dotările includ computer de bord, Head-up şi Head-down Display, sistem de navigaţie inerţial/GPS, HOTAS, staţie radio
Sistemul de transfer de date procesează datele de navigaţie primite via datalink de la un alt avion sau staţie de sol echipată cu acelaşi sistem. Această informaţie este prezentată pe un ecran „radar virtual ”simulat în cabină, astfel încât pilotul se poate antrena în folosirea radarului fără ca avionul să fie echipat cu un radar.
Avionul dispune de o avionică similară MiG-21 LanceR. Pentru protecţie avionul este prevăzut cu o staţie de avertizare radar, dipersor de capcane termice si dipoli, precum şi container cu echipament pentru contramăsuri electronice.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News