În baza programului ar fi trebuit construite patru corvete din clasa Gowind 2500 care ar fi trebuit să ajungă în dotarea Forțelor Navale Române. Potrivit datelor contractuale, construcția ar trebui să se facă în România.
Doar că, de aproape patru ani, din motive financiare și profunde neînțelegeri între Șantierul Naval Constanța și Naval Group din Franța, există un blocaj. În pofida faptului că Ministerul Apărării Naționale (MApN) a invitat de mai multe ori asocierea să semneze contractul, acest lucru nu s-a întâmplat.
De regulă Ministerul Apărării Naționale (MApN) evită să facă referiri la controversatul contract, în contextul în care se așteaptă semnarea acordului cu respectarea clauzelor, inclusiv obligativitatea ca navele să fie construite în România. Anul trecut fostul ministru Vasile Dîncu a declarat de mai multe ori că termenul de semnare a fost prelungit de Minister.
Corvetă Gowind 2500, imagine concept. Foto: Naval Group
În cursul acestei săptămâni, cadrul unui podcast al MApN, generalul-maior Teodor Incicaș, șeful Direcției Generale pentru Armamente, nu a evitat chestiunea controversată a corvetelor. El a precizat că în Ministerul Apărării Naționale (MApN) intenționează ca anul acesta să încheie într-o formă sau alta controversatul contract.
„Există pentru Forțele Navale un contract semnat pentru sistemul de rachete de coastă (n.r. - baterii de coastă). Există (n.r. - discuții despre) achiziția navelor vânătoare de mine, pentru că în clipa de față e nevoie urgentă de aceste nave. E pe rol modernizarea navelor purtătoare de rachete, cu rachete noi care să fie în concordanță cu efortul pe care îl depunem la rachetele de coastă. (...) Încetarea, închiderea într-un fel sau altul, noi sperăm prin semnare, a programului „Corveta multifuncțională”. Programul trenează de atâta vreme și vrem ca în acest an să îl concluzionăm”, a arătat șeful Direcției Generale pentru Armamente a MApN, structură în subordinea căreia se afla înzestrarea Armatei noastre.
Controversatul contract „Corveta multifuncțională”
În baza programului ar fi trebuit construite patru corvete din clasa Gowind 2500 care ar fi trebuit să ajungă în dotarea Forțelor Navale Române.
Potrivit datelor oficiale din program, „navele vor fi construite în România în decurs de șapte ani, în baza unui transfer de tehnologie pentru construcţia, dotarea şi mentenanţa corvetelor”. Mai mult, prima navă ar trebui livrată la doar trei ani de la semnarea contractului.
Dar, din diferite motive ce țin de ordin financiar, nu s-a ajuns la un conses în Asocierea dintre Șantierul Naval Constanța și francezii de la Naval Group, contractul nefiind încă semnat.
Azi, în plin război în Marea Neagră, România ar fi trebuit să aibă deja cel puțin o corvetă în acvatoriul Mării Negre.
Acordul include și modernizarea vechilor noastre fregate T22R - Fregata Regina Maria și Fregata Regele Ferdinand.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News