,,Pe 22 septembrie, în Regiunea Tver, un avion de vânătoare Su-30SM al Regiunii Militare Vest s-a prăbușit, în timpul efectuării unui zbor planificat de instrucție și antrenament”, precizau oficialii ruși, imediat după incident.
Contextul în care un Su-35 a doborât un Su-30
Ce nu se știa atunci e că avionul Su-30 a fost doborât chiar de un Su-35 în timp ce aparatele simulau un dogfight.
Piloții avionului Su-30 au supraviețuit, reușind să se catapulteze.
Su-30SM este un avion de vânătoare de generație 4++, dezvoltat de Biroul de Proiectare și Construcții Sukhoi și produs la Corporația de aviație Irkut din Irkutsk. Avionul a fost produs în serie și livrat trupelor ruse începând din anul 2013.
DefenseRomania a scris despre această ipoteză la doar câteva zile de la incident, citând media internațională. Nimeni nu a exclus posibilitatea ca aparatul Su-30 să fi fost doborât, cu toate că la vremea respectivă Ministerul Apărării a refuzat să confirme.
Avionul Su-30SM a fost doborât din greșeală după ce un sistem de armament al aeronavei Su-35 era încărcat dintr-o eroare cu muniție reală. Eroare aparține și echipajului de la sol, care ar fi îndepărtat rachetele de pe Su-35, dar tunul de bord de 30 mm GSH 30-1 al aeronavei nu ar mai fi fost descărcat. Aeronava Su-30SM a fost lovită în aripă.
Pilotul avionului Su-35 care a doborât din greșeală un Su-30 riscă 7 ani de închisoare și ar putea achita daune colosale
Publicația rusă Vzglyad a analizat cazul într-un material despre incident, publicat la începutul acestei luni.
Avionul Su-35 era pilotat de Vasili Saveliev, în vârstă de 34 de ani. Acesta are peste 900 de ore de zbor și aproape 100 pe avioane Su-35.
Sursa citată a analizat incidentul. Totul indică un lung lanț al greșelilor, de la echipajul aflat la sol, până la pilot.
Potrivit publicației ruse, procuratura s-a îndreptat doar împotriva pilotului rus. Acesta riscă nu mai puțin de 7 ani de închisoare și i s-ar putea impune în instanță plata unui miliard de ruble ca daune. Suma e colosală, convertită în euro ajunge la 11.5 milioane de euro.
Astfel, greșeala finală aparține pilotului care nu a respectat procedura și a tras fără să se asigure că muniția a fost îndepărtată. Această sarcină era a echipajului de la sol. Se pare că, scrie sursa citată, procedura impune o verificare de către pilot a acestui aspect.
„Dar de ce greșeala unui pilot e pasibilă de pedeapsă cu închisoarea și daune colosale, în timp ce eroare unui tehnician de la sol e exonerată?Poate că instanța ar trebui să răspundă la această întrebare care nu e în niciun caz retorică”, conchide publicația citată.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News