Încă de la începutul acestui an, fostul ministru al Apărării Vasile Dîncu a anunțat de mai multe ori prelungirea termenului privind semnarea controversatului contract „Corveta multifuncțională”.
Contractul a fost câștigat în 2019 de către Asocierea dintre gigantul francez Naval Group și Șantierul Naval Constanța.
Dar, din diferite motive ce țin de ordin financiar, nu s-a ajuns la un conses în Asociere, contractul nefiind încă semnat.
Potrivit documentelor, Naval Group este obligată să construiască corvetele în România împreună cu partenerul său, Șantierul Naval Constanța.
Contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea, fost locțiitor al sefului Statului Major al Forțelor Navale, într-o intervenție la Televiziunea Română, a atras atenția asupra riscului ca navele să nu mai fie construite în țara noastră.
""În condițiile în care, în ultimii 30 de ani, nu prea s-au făcut investiții în Forțele Navale, orice mijloc care va intra sau poate intra în dotarea Forțelor Navale e bine-venit (...) Se tot amână (n.r, semnarea contractului pentru „Corveta multifuncțională”) și, nu știu, mi se pare că se caută tot felul de subterfugii și ascunzișuri și acoperiri legale ca până la urmă să nu se facă în România, să ajungă probabil să se facă în Franța și să fie livrate", a precizat contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea.
În reportajul TVR, jurnaliștii Televiziunii au contactat reprezentanții Naval Group, care nu au oferit un răspuns clar, transmițând doar că „sunt hotărați să construisca navele, fără să precizeze și când”.
Context - „saga” celor 4 corvete pentru Forțele Navale române
Corveta Gowind, a Naval Group, declarat câștigător în licitația organizată de MApN. Sursă: Naval Group
În 2019 Asocierea dintre gigantul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa a câştigat licitaţia pentru programul „Corveta multifuncțională”.
Pe lângă compatibilitatea NATO, cel mai important aspect al programului e de departe ca navele să fie construite în țară și nu achiziționate deja fabricate.
Acordul prevede construcția a patru corvete de tip Gowind 2500, dar programul include și modernizarea fregatelor T22R - Fregata Regina Maria și Fregata Regele Ferdinand.
Doar că, din varii motive, ce țin de neconcordanțe financiare, peste care s-au adăugat și creșterea costurilor materiei prime după pandemia de COVID-19, acordul nu a fost semnat fiind un blocaj ce ține de trei ani, în timp ce MApN solicită respectarea actului inițial și așteaptă Asocierea să semneze.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News