Pe scurt, seria duelurilor aeriene pe cerul Siriei arata în felul următor: avioanele de vânătoare rusești au hărțuit în mod repetat dronele militare americane care operează deasupra Siriei, pe parcursul lunilor iunie şi iulie, iar un avion rusesc a efectuat cu câteva săptămâni în urma manevre periculoase, provocând avarii unei drone MQ-9.
U.S. Air Forces Central a publicat, la începutul lunii iunie, o înregistrare video cu momentul în care două avioane de vânătoare rusești Su-35 au efectuat o serie de manevre periculoase în încercarea de a doborî dronele americane MQ-9 Reaper care zburau în spaţiul aeriană al Siriei.
Oficialii americani sunt deranjaţi de incidentele repetate, criticând piloții Moscovei pentru comportamentul periculos și nesăbuit și acuzând Rusia că interferează cu dronele de luptă aflate în misiuni antiteroriste efectuate în Siria.
Pentru a răspunde mai eficient acestor provocări, Statele Unite au decis să trimită în Orientul Mijlociu avioane F-35. U.S. Air Force a anunţ, la sfârşitul lunii iulie, că o escadrilă de avioane F-35 Lightning II, unele dintre cele mai avansate avioane de luptă ale SUA, a sosit în Orientul Mijlociu. Avioanele F-35 vor fi implicate, alături de F-16, în misiuni de poliţie aeriană care au ca scop să descurajeze Iranul şi Rusiei în această regiune.
Avioanele vor fi folosite, de asemenea, în misiuni împotriva Statului Islamic din Siria. Desfășurarea are loc în contextul unei recente consolidări a forţelor armate în Orientul Mijlociu, după afirmațiile SUA privind capturarea de către Iran a unor nave comerciale și pe fondul provocările rusești în spaţiul aerian Sirian.
Escadrilă de avioane F-35 Lightning II a fost desfăşurată în Orientul Mijlociu pentru a întări puterea aeriană a Comandamentului Central al SUA (CENTCOM) în regiune și pentru a descuraja Iranul și Rusia. Desfășurarea avioanelor vine, de asemenea, în contextul în care avioanele rusești au continuat hărțuirea avioanelor americane deasupra Siriei.
Desfășurarea avioanelor F-35 vine după recenta sosire din Europa în Iordania a avioanelor invizibile F-22, ca parte a unei rotații temporare menite să descurajeze manevrele piloților ruși în regiune.
Anterior, la 17 iulie, adjunctul secretarului de presă al Pentagonului, Sabrina Singh, a anunțat că secretarul apărării a ordonat desfășurarea distrugătorului USS Thomas Hudner, a avioanelor de luptă F-35 și a avioanelor de luptă F-16 în zona de responsabilitate a Comandamentului Central al SUA (CENTCOM).
Această decizie este un răspuns la recentele evenimente alarmante din Strâmtoarea Ormuz, pentru a proteja interesele SUA și a asigura păstrarea "libertății de navigație în regiune". Strâmtoarea Ormuz este un pasaj îngust crucial care face legătura între Golful Persic și Golful Oman, facilitând fluxul a aproximativ 20% din aprovizionarea globală cu petrol.
Răspunsul SUA la adresa manevrelor aeriene periculoase ale piloţilor ruşi nu s-a lăsat prea mult aşteptat
În Siria, două avioane Su-34 și două Su-35 aparținând Forțelor Aerospațiale Ruse au fost afectate de sistemele de țintire și de radarele a două avioane de luptă F-35 aparținând coaliției antiteroriste conduse de SUA.
Potrivit informațiilor furnizate de contraamiralul Vadim Kulit, adjunctul șefului Centrului rus pentru reconcilierea părților beligerante (CPVS) din Siria, sistemele de apărare de la bordul aeronavelor rusești au fost activate imediat după detectarea amenințării.
,,La 11 august, între orele 02:13 și 02:20, două aeronave rusești, Su-34 și două Su-35, în timpul unui zbor planificat în zona Et-Tanf, au fost afectate de sistemele de țintire, ceea ce a dus la activarea automată a sistemelor de apărare de la bord. Aceleași aeronave au fost supuse interferențelor radar de către două avioane de luptă F-35", a declarat Kulit, potrivit TASS. De precizat că oficialul rus nu a prezentat dovezi care să vină în sprijinul celor declarate.
Din câte se pare, întâlnirea dintre Su-35 şi F-35 nu a dat unele emoţii ruşilor, Kulit mergând cu declaraţiile până a susţine că aceste manevre aeriene ,,continuă să favorizeze un mediu propice incidentelor aviatice și, ca urmare a acțiunilor lor, exacerbează tensiunile preexistente în spațiul aerian al Republicii Arabe Siriene''.
Șeful adjunct al CPVS a mai menționat că avioane de luptă și drone ale coaliției antiteroriste proamericane au încălcat spațiul aerian sirian deasupra zonei Et-Tanf de 16 ori pe parcursul zilei 10 august. În această regiune se află rute aeriene internaționale. Kulit a mai raportat că dronele coaliției au încălcat protocoalele de tip ''deconfliction'' de 11 ori în ziua precedentă, creând scenarii periculoase pe cerul Siriei.
Avioanele F-35 continuată ''misiunea'' începută de F-16
Acesta nu este primul incident când avioanele ruseşti sunt luate la ţintă de U.S. Air Force. La jumătatea lunii iulie, tot în spaţiul aerian al Siriei, un avion F-16 al U.S. Air Force ar fi activat sistemele de ochire pe un avion rusesc. La momentul respectiv, contraamiralului rus Oleg Gurinov, a susţinut că un avion F-16 al Forțelor Aeriene ale SUA şi-a folosit sistemele sale de ghidare împotriva unui avion de vânătoare rusesc, dar fără a prezenta dovezi în acest sens.
Ce este un sistem de ghidare/fixare a ţintei?
Un sistem de ghidare poate include diverse componente, cum ar fi radarul, GPS-ul și senzorii cu infraroșu, care lucrează împreună pentru a oferi pilotului informații în timp real despre împrejurimile aeronavei și despre potențialele amenințări.
Sistemul de ghidare poate ajuta, de asemenea, la utilizarea sistemelor de arme de care dispune aeronavă, permițând pilotului să țintească și să atace cu precizie aeronavele inamice sau țintele terestre. Acest lucru este deosebit de important în războiul modern, unde sunt adesea necesare lovituri de precizie pentru a minimiza daunele și victimele colaterale.
Activarea sistemului de ghidare/ochire necesită că pilotul să introducă parametri și setări specifice, cum ar fi altitudinea, viteza aerului și locația țintei. Sistemul utilizează apoi aceste informații pentru a calcula traiectoria optimă de zbor și punctul de lansare a rachetelor, ținând cont de factori precum viteza și direcția vântului.
În general, sistemul de ghidare este o componentă critică a capacităților de luptă ale unui avion, permițând aeronavei să opereze eficient în scenarii și medii diferite.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News