Secretarul american al apărării, Lloyd Austin, care se află într-un turneu diplomatic în mai multe țări din Orientul Mijlociu, inclusiv în Israel, a făcut recent o declarație oficială cu privire la lansarea Operației ''Prosperity'' Guardian. Chiar la sfârșitul săptămânii trecute, publicaţia americană The War Zone a relatat despre posibilitatea formării unei coaliții multinaționale care să răspundă acțiunilor rebelilor Houthi.
Condusă de Statele Unite și la care s-au alăturat țări precum Regatul Unit, Bahrain, Canada, Franța și Italia, coaliția urmărește să abordeze provocările de securitate în sudul Mării Roșii și în Golful Aden, asigurând libertatea de navigație și contracarând amenințările generate de rebelii Houthi împotriva navelor comerciale. Inițiativa presupune formarea unui grup operativ maritim multinațional pentru a spori securitatea maritimă pe fondul creșterii tensiunilor și a atacurilor în regiune.
Luni, rebelii Houthi au atacat două nave comerciale de transport maritim în sudul Mării Roșii, a declarat Comandamentul central al armatei americane (CENTCOM).
Distrugătorul USS Carney a răspuns la un apel de ajutor venit din partea echipajului unui petrolier cu produse chimice și petroliere sub pavilionul Insulelor Cayman, Swan Atlantic, după ce a fost atacat de o dronă și o rachetă balistică anti-navă.
Într-un atac separat, o altă navă, M/V Clara, a raportat o explozie în apropierea vasului, dar nu a cerut asistență și nu a înregistrat nicio pagubă, a precizat CENTCOM. Un purtător de cuvânt al rebelilor Houthi a declarat luni că au atacat două nave despre care au afirmat că ar avea legături cu Israelul.
Statele Unite au trei opțiuni prin care pot restabili situaţia de securitate în Marea Roșie
Acesta a fost cel mai recent incident dintr-o serie de atacuri ale Houthi asupra navelor comerciale care trec prin Marea Roșie. Atacurile cu drone și rachete balistice anti-navă nu reprezintă o amenințare semnificativă pentru navele de război americane, dar sunt o adevărat pericol pentru navele comerciale care nu au capacitatea de a le intercepta.
Acest lucru a pus Armata SUA în situația dificilă de a alege cum să protejeze navele comerciale în Marea Roșie. Fabian Hinz, cercetător la think tank-ul Institutului Internațional pentru Studii Strategice, a sugerat luni pentru Newsweek că SUA au trei opțiuni - să încerce să acopere mai mult din Marea Roșie cu nave militare, să descurajeze forțele Houthi de la alte atacuri sau să atace stocurile de rachete anti-navă ale rebelilor.
Washingtonul a optat pentru prima strategie în cadrul Operației ''Prosperity Guardian'', pe care Lloyd Austin a descris-o luni ca fiind "o nouă inițiativă multinațională importantă de securitate".
Mai multe țări, printre care Marea Britanie, Canada, Franța și Norvegia, cooperează cu SUA și Bahrain pentru a proteja navele care își croiesc drum prin Marea Roșie.
O serie de companii au declarat în ultimele zile că vor opri trecerea prin Marea Roșie, deviind navele de la Canalul Suez și Strâmtoarea Bab al-Mandab, între Yemen, în Peninsula Arabică, și Cornul Africii. Luni, gigantul petrolier BP a declarat că oprește transporturile de petrol prin Marea Roșie din cauza "deteriorării situației de securitate". Acest lucru a sporit temerile legate de perturbarea lanțurilor de aprovizionare globale.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News