China, cel mai mare producător și exportator de grafit din lume, va solicita autorizații de export începând cu 1 decembrie pentru unele produse din grafit, inclusiv grafitul sferic folosit de producătorii de automobile.
China rafinează mai mult de 90% din grafitul mondial în materialul folosit în aproape toți anodii bateriei EV, care reprezintă porțiunea încărcată negativ a bateriei.
Decizia Chinei ar putea escalada disputele comerciale la nivel global, dar ar putea stimula alte țări să acorde prioritate cercetării în surse și materiale alternative, au declarat directorii din industrie.
"Vedem mișcarea Chinei ca un potențial catalizator pentru a evidenția urgența îmbunătățirii aprovizionării cu grafit (în SUA)", a declarat John DeMaio, președintele diviziei de grafen a Grupului Graphex.
Graphex intenționează să deschidă o unitate de procesare a grafitului în Warren, Michigan, până la sfârșitul anului 2024, pentru a furniza producătorilor auto americani cel puțin 10.000 de tone pe an de acest metal.
Noile investiții în SUA și Europa urmăresc să reducă dependența de China în ceea ce privește grafitul, cu accent pe dezvoltarea grafitului sintetic, dar experții din industrie au declarat că acest efort va fi dificil.
Benchmark Mineral Intelligence estimează că grafitul sintetic ar putea reprezenta aproape două treimi din piața bateriilor pentru vehicule electrice până în 2025.
Cu toate acestea, giganții din China din domeniul materialelor pentru baterii, cum ar fi BTR și Shanshan, investesc sute de milioane de dolari pentru a produce mai mult grafit sintetic.
Vianode, o întreprindere de grafit sintetic cu sediul în Oslo, începe producția la scară mică în Norvegia anul viitor și se extinde în Europa și SUA până în 2030, furnizând material suficient pentru a alimenta aproximativ 2 milioane de vehicule electrice.
Directorul de operațiuni Hans Erik Vatne a declarat recent pentru Reuters că dezvoltarea producției de grafit sintetic este costisitoare, dar acesta este prețul de plătit pentru a reduce dependența de China.
Siliciul, o soluție?
Un alt ingredient pentru anodul bateriei este siliciul, care permite unui vehicul electric să parcurgă distanțe mai lungi înainte de reîncărcare.
Cantitatea maximă de siliciu adăugată la baterii este de aproximativ 10%, deoarece materialul se extinde în timpul utilizării și poate degrada bateria. Cu toate acestea, companiile lucrează pentru a crește acest procent.
De exemplu, startup-ul american GDI dezvoltă anoduri compuse în întregime din siliciu pentru baterii.
"China este cu zeci de ani înainte în ceea ce privește grafitul și este prea târziu pentru a încerca să-i ajungem din urmă", a declarat CEO-ul GDI, Rob Anstey, pentru Reuters. "Trebuie să trecem la următorul nivel de performanță pe litiu-ion și vehicule electrice."
"Este momentul să ne trezim și să spunem, bine, trebuie să începem să lucrăm la următoarea generație de baterii și materiale", a adăugat el.
Prețul bateriilor ar putea crește
Limitările Chinei ar putea, de asemenea, să scadă exporturile și să crească prețurile, așa cum s-a întâmplat după o mișcare similară în august pentru două metale care sunt folosite producerea semiconductorilor: galiu și germaniu.
"Se așteaptă ca această reglementare să crească deficitul de grafit, ceea ce, la rândul său, va crește costul bateriilor, conducând la costuri mai mari de producție pentru vehiculele electrice", a spus analistul Canalys, Alvin Liu.
Mulți producători de automobile vând vehicule electrice în pierdere, așa că costurile mai mari nu ar fi binevenite. Odată cu creșterea vânzărilor de vehicule electrice, producătorii de mașini se întrec pentru a-și securiza aprovizionarea din afara Chinei, dar lipsurile se profilează.
Principala utilizare a grafitului a fost în industria siderurgică dar vânzările de vehicule electrice se vor tripla până în 2030, până la 35 de milioane din 2022, potrivit prognozelor.
Fiecare EV are nevoie, în medie, de 50 kg până la 100 kg (110 lire până la 220 de lire sterline) de grafit în acumulatorul său pentru anozi, aproximativ de două ori cantitatea de litiu.
Producătorii de automobile sunt destul de liniștiți în legătură cu decizia Chinei.
„Nu ne așteptăm la efecte pe termen scurt asupra situației noastre de aprovizionare, dar vom urmări problema cu atenție”, a spus BMW într-un comunicat. „Am putea reacționa rapid și flexibil în gestionarea riscurilor, dacă este necesar.”
Volvo Cars și Renault au spus că este prea devreme pentru a comenta, dar urmăresc situația îndeaproape.
Mercedes a refuzat să comenteze, dar a declarat în iunie că își diversifică aprovizionarea cu materii prime, inclusiv grafitul. Stellantis și Rivian au refuzat să comenteze.
Oficialii Volkswagen, General Motors, Ford, Lucid și Fisker nu au putut fi contactați imediat pentru a comenta, arată analiza Reuters.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News