„Instanța a decis să-l condamne pe Zhao Xin la cinci ani și șase luni, iar pe Li Hongliang la șase ani”, a anunțat judecătorul, precizând că cei doi vor fi transferați unor penitenciare cu regimuri diferite de detenție.
Potrivit Kommersant ofițerii FSB au investigat cazul încă din octombrie 2019 când, într-un apartament din Moscova, a fost găsită o componentă folosită ca distribuitor de combustibil pentru aeronava Su-27.
Proprietarul apartamentului a declarat că dispozitivul aparține concubinei sale Marina Zakharova, care face tranzacții pe Internet cu piese de schimb pentru avioane. Aceasta a confirmat că distribuitorul a fost comandat încă din 2018 de cetățenii chinezi Zhao Xin și Li Hongliang, care au oferit 18.000 de dolari, piesa urmând a fi procurată de la fabrica din orașul Gavrilov-Yam, regiunea Yaroslavl, specializată în componente pentru avioane.
În timpul anchetei, s-a dovedit că, pe lângă distribuitor, chinezii au comandat unei alte persoane (Alexandru Vasiliev, pensionar militar) și un senzor termic pentru Su-27, contra sumei de 10. 000 de dolari.
Ambii cetățeni ruși au acceptat să colaboreze cu FSB pentru a înscena flagrante clienților chinezi pe teritoriul Rusiei.
Pe timpul procesului, inculpații au susținând că au fost interesați de aceste piese de schimb doar pentru a le folosi la avioanele destinate împrăștierii îngrășămintelor.
Tentativele chinezilor de procurare a pieselor pentru Su-27 nu sunt singurele de acest fel. În iulie 2009, un cetățean chinez a încercat să scoată ilegal din Rusia o componentă de Su-27 introdusă în carcasa unei pompe de uz civil, însă a fost prins la punctul de control Zabaikalsk - Manciuria.
China are o istorie lungă în copierea aeronavelor
Su-27
Comentariul autorului: Nu este foarte clar de ce partea chineză mai este încă interesată de procurarea pieselor pentru Su-27.
În 1992 China a achiziționat 76 de avioane de vânătoare Su-27SK din Rusia, iar în 1995 a cumpărat o licență pentru producția a încă 200 de avioane.
Într-adevăr, în pofida sumei de 2,5 miliarde de dolari, acordul din 1995 nu includea transferul de tehnologie avionică și pentru motorul cu turboventilator cu flux axial AL-31F, iar producătorii chinezi au trebuit să se bazeze pe furnizarea rusă a acestor sisteme.
Însă, în 2004, China a cerut Sukhoi să oprească livrările de kituri de asamblare, afirmând că varianta de bază a avionului de luptă Su-27SK nu mai satisface cerințele Forțelor Aeriene chineze.
Rușii au considerat atunci că decizia Chinei a fost determinată de ponderea crescută a componentelor autohtone în asamblarea aeronavelor licențiate și de progresele înregistrate în tehnologia de fabricație a motoarelor.
În 2006, China a anunțat că motorul WS-10A dezvoltat pe plan intern a fost testat cu succes pe un avion de luptă Su-27K modificat, dar ruși au semnalat că acesta nu este suficient de fiabil pentru a permite o producție în serie.
China are o istorie lungă în copierea aeronavelor. Cel puțin în Rusia, se consideră că avioanele de vânătoare chineze J-6 și J-7 au fost proiectate după MiG-19 Farmer și MiG-21 Fishbed, bombardier H-6, după Tu-16 Badger, iar avioane de transport Y-5, Y-7 și Y-8, după An -2 Colt, An-24 Coke și, respectiv, An-12 Cub.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News