După ce pe 26 decembrie 2024, China a efectuat zborurile de test ale aeronavei de generația a șasea J-36 (prezentat împreună cu un alt model stealth, J-XX), zilele trecute, Beijingul a mai scos câteva imagini cu J-36.
Coincidență sau nu, imaginile apar fix la câteva zile după ce Donald Trump a anunțat începutul unui proiect pentru construirea unui echivalent american - programul F-47.
Avionul a fost observat efectuând un zbor de test deasupra orașului Chengdu, în provincia Sichuan din sud-vestul Chinei, fiind doar a doua oară când aeronava chineză J-36 a fost văzută în timpul testelor, notează publicația Independent.
China transmite, astfel, un semnal că e gata să depășească atât tehnologiile Statelor Unite, cât și pe cele ale Rusiei, prin integrarea inteligenței artificiale a tehnologiilor stealth îmbunătățite, a vitezei hipersonice și a armamentului avansat.
Avionul de luptă J-36 va fi ”cel mai mare avion de acest tip care a zburat oriunde în lume, în ultimii 35 de ani”
Foto: Weibo/第一军情, via scmp.com
Abordarea Chinei în ceea ce privește aviația de generația a șasea reflectă o schimbare mai amplă în gândirea militară tactică.
Accentul este acum pus pe crearea unui ecosistem de luptă interconectat, în care aeronavele pilotate servesc drept centru de comandă care coordonează o gamă largă de resurse de sprijin, de la drone fără pilot la platforme de rachete cu rază lungă de acțiune.
Raza de acțiune a noilor avioane de luptă chineze depășește 2.500 de kilometri, ceea ce înseamnă că pot ajunge la bazele militare americane din Guam, Diego Garcia și chiar Alaska, notează și TheDiplomat, care notează că avioanele din generația a șasea vor atinge viteze de peste Mach 2, iar cu anumite ajustări de design, pot ajunge la Mach 3, mai ales la altitudini mari.
Bill Sweetman, un analist de apărare, arată în publicația The Strategist că J-36 ar putea fi folosit în primul rând pentru a lovi ținte terestre din spatele liniilor inamice, mai degrabă decât pentru a câștiga supremația aeriană.
„Este cel mai mare avion de luptă proiectat și dezvoltat în China și al doilea cel mai mare care a zburat oriunde în lume în ultimii 35 de ani”, a scris el.
J-36 și un alt prototip chinezesc ”stealth”, J-XX, sunt mult mai mari decât avioanele americane F-35 sau F-22.
Chinezii consideră că noile generații de avioane de luptă americane sunt prea mici, ceea ce le limitează capacitatea de a transporta combustibil și de a genera energie – un aspect crucial pentru operarea sistemelor electronice avansate.
Avioanele chineze sunt proiectate pentru invizibilitate radar pe distanțe lungi și supraviețuire ridicată în medii contestate și se pare că prezintă o configurație cu trei motoare.
Justin Bronk, cercetător senior la Royal United Services Institute (RUSI), a declarat că J-36 va fi crucial în zonele de conflict unde războiul electronic, precum bruiajul sau atacurile cibernetice, ar putea interfera cu dronele.
De asemenea, volumul intern masiv al avioanelor chineze de generația a șasea indică faptul că acestea au capacități de generare a energiei mult peste omologii lor americani.
Cine va fi primul în cursa avionului de generația a șasea?
SUA au anunțat vineri că Boeing va construi propriul avion de luptă de generația a șasea al Forțelor Aeriene Americane, F-47, în cadrul unui proiect denumit Next Generation Air Dominance (NGAD). SUA ar avea nevoie de cel puțin 12 ani pentru a începe producția unui avion de generația a șasea (bazat pe cronologia dezvoltării F-22 și F-35).
Armata americană a oferit puține detalii despre cum va arăta noul avion NGAD, chiar dacă Donald Trump a afirmat că primele versiuni efectuează zboruri de test de cinci ani. Randările realizate de Lockheed Martin și Boeing sugerează un avion plat, fără coadă, cu un bot ascuțit.
Revista Foreign Policy arăta că introducerea a două avioane stealth reprezintă o piatră de hotar semnificativă în rivalitatea Chinei cu SUA în domeniul tehnologiei.
Este posibil ca China să accelereze dezvoltarea, mai ales că are un proces decizional centralizat și un control strict asupra industriei de apărare.
Abordarea Chinei în ceea ce privește aviația de generația a șasea reflectă o schimbare mai amplă în gândirea militară tactică. Accentul este acum pus pe crearea unui ecosistem de luptă interconectat, în care aeronavele pilotate servesc drept centru de comandă care coordonează o gamă largă de resurse de sprijin, de la drone fără pilot la platforme de rachete cu rază lungă de acțiune.
Totuși, SUA are o experiență mai mare în dezvoltarea avioanelor avansate și un sistem industrial de apărare mai sofisticat.
China dezvoltă o serie de avioane stealth care sunt greu de detectat de radar. Are deja aeronavele J-20 și J-31/35 în arsenalul său. De asemenea, dezvoltă bombardierul H-20, care amintește de americanul B-2, care ar trebui să intre în serviciu în anii 1930.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News